BMW S 1000 RR HP4

Jeg tror at visse fabrikker kommer til å se seg tilbake og angre på sin manglende fokus på Superbike-klassen. Hvert år kaster vi blikket mot Japan og forventer et svar, men alt som kommer er nye farger! Nå ler vi bare av det …

Denne kommentaren fra en leder hos BMW sier alt du trenger å vite om hvordan S 1000 RR har forandret klassen. Siden den ble presentert i slutten av 2009, har BMW-en ganske enkelt utklasset konkurrentene. Senere, da Kawasaki ZX-10 R og liknende begynte å nærme seg, bestemte BMW seg for å oppdatere modellen med små, men viktige modifiseringer som gjorde den enda hvassere. Og nå har de lansert en HP-versjon…

Et enda mer avansert søsken.
HP4 (High Performance inline four) er stort sett en enda mer avansert S 1000 RR. For cirka 40 000 kroner ekstra får du en unik lakkering, aktiv fjæring, Akrapovic eksospotte i titan, oppgradert ABS og DTC, launch control, nye Brembo monoblock-kalipere, smidde felger og quickshifter. Andre endringer er full effekt i samtlige fire kjøremoduser, noe høyere dreiemoment mellom 6 000 og 10 000 rpm, samt et lettere batteri. Hvis ikke dette er nok, kan du krydre med en Competition Package med blant annet mengder av karbonfiber og HP-fothvilere til ytterligere 30 000 kroner.

HP4 er en potent pakke som BMW håper kommer til å plassere S 1000 RR enda høyere oppe på resultatlistene i konkurransesammenheng. Men tøffe racingførere er ikke HP4s eneste målgruppe. Med 193 hestekrefter og en kjøreklar vekt på 199 kilo er HP4 den letteste sportssykkelen med rekkefirer på tusen kubikk. Samtidig er den en av de sterkeste…

Aktiv fjæring hovednyheten.
Den største nyheten er uten tvil den aktive fjæringen DDC som justerer kompresjon og retur hvert tiende millisekund (forspenningen stilles inn manuelt).

Jeg begynte det første passet i Race-modus, og etter noen oppvarmingsrunder begynte jeg å øke tempoet for å se hvilken forskjell DDC utgjorde for egenskapene, og ved hardt påslag ut av en lang høyresving kjente jeg for første gang at fjæringen endret demping. En svak pulserende følelse fra bakdemperen som ble oppfattet som tre pumpeslag i rask rekkefølge. Det var en uvant og litt merkelig følelse, men ikke på noen negativ måte.

Bremsingen etter langraken går fra femtegir til andre. Med ABS aktivert var gaffelen først myk, og den ble raskt komprimert før den aktive dempingen gjorde den hardere. Til tross for dette var oppførselen tillitsvekkende, og allerede etter noen runder var jeg sikker på at jeg kjørte raskere rundt Jerez enn noensinne.

Ved neste pass stilte jeg HP4 i Slick-modus. Til forskjell fra standardmodellen har HP4 en knapp på venstre styrehalvdel som tillater deg å endre i hvilken grad DTC-systemet skal gripe inn – hvor brede sladder vil du ha? En annen endring er at ABS-bremsene i Slick har fått ny programmering; et fjerde nivå kalt IDM.

Råtass på riktig side av grensen.
Etter noen få runder minnet HP4 meg på hvor spesiell den er. Den er såpass velbalansert at idet jeg gikk ut av en sving på tredjegiret ved 12 000  rpm, hadde jeg tid til å kikke ned på instrumenteringen og registrere at den gule DTC-lampen blinket, og se tilfreds på at jeg tegnet en lang, svart strek ut på langraken.

HP4 lar deg leve ut drømmene dine på riktig side av grensen. Du kan leke med grepet i visshet om at DTC-en redder deg, og du kan bremse senere enn noensinne med de utrolige Brembo-kaliperne og ABS-en som sikkerhetsnett.

Den aktive fjæringen er et stort fremskritt, men den kommer nok enda mer til sin rett på veien, og først og fremst på noen av BMWs touringmodeller i 2013-sesongen (hvis vi skal tro på ryktene).

Hvis du leter etter en av de fremste sportsmotorsyklene, er HP4 akkurat som en vanlig S 1000 RR – bare bedre og uten behov for å endre fjæringsinnstilling.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 10 2012.

Tekst: Jon Urry
Foto: BMW