BMW R18 – schwere Motoren aus Bayern!

BMW har mer enn slått fast at de vil inn på cruisermarkedet. Beviset på det er deres egen konseptsykkel Concept R18 som ble vist på Concorso d’Eleganza sist weekend. OK – foreløpig er det «bare» en konseptmodell fra de blå/hvit, men i realiteten er det første skudd i en ny krig om cruisermarkedet avfyrt. Dette er BMW’s første seriøse angrep på det som tradisjonelt har vært Harley og Indian territorium.

Harley er fremdeles sjef i segmentet med 228.000 hogs solgt sist år – et heftig tall sammenlignet med BMW’s 165.000 fordelt på en mengde segmenter. Men – den nye BMW 1,8 liters motoren ser ut til å ha det som kreves for å utfordre amerikanerne. For det første: BMW er kjent for lang levetid og slitestyrke som mer enn matcher de amerikanske produktene. For det andre: Med den nye motoren har de nok kubikk til å gjøre seg gjeldende. For det tredje: Hardnakkede rykter sier at R18 også vil komme som en R20 – altså 2000 ccm – versjon, noe som uten tvil er med tanke på Harley og Indians 1901 motorer.

Etter 98 år med bokserproduksjon har tyskene nå økt kubikken med 50 % – noe som tar løfter dem fra mellomvekt til desidert tungvekt. Den nye motoren har også et distinkt retro design: Støtstangtunnelene oppå sylindrene er klassisk, det samme er de forkrommede innsugsrørende. Men – ikke la deg lure: Det sitter garantert avansert
teknologi bak dekslene. At denne konspetsykkelen er litt mer enn akkurat det, viser en uttalelse fra Timo Resch – vise-president i BMW Motorrad salg og marketing – i forbindelse med visningen av R18: » Vi ønsker selvfølgelig å fortsette veksten. Et av stegene for å klare det er å gå inn i cruisermarkedet i USA. Vekststrategien har en klar målsetting: Å bli nr 1 i Premium segmentet.»
Det ser ut til at alt ligger til rette for et Battle Royale!