BMW R 1200 GS

Det kan neppe være fordi folk forelsker seg i fasongen at BMW R 1200 GS er den bestselgende motorsykkelen i Europa. Den har gjennomgått et par ansiktsløftninger det seneste tiåret, men estetikken har aldri båret preg av å være verken liten, nett eller iøynefallende. Rettere sagt røff, uregelmessig og krevende. Dessuten brummer det litt merkelig fra den store lyddemperen, og når du gasser på ved rødt, lener hele motorsykkelen seg til høyre. En så spesiell motorsykkel må være veldig bra for å være såpass verdsatt av så mange.

Omfattende endring i 2010.
Årsmodellene 2004–2009 har stort sett samme tekniske spesifikasjon:  1170 kubikk, 100 hestekrefter (ble 105 i 2008), sekstrinns girkasse og innsprøytning. En stor endring  kom i 2010; topplokk med doble overliggende kamaksler, høyere ventilløft, større ventiler og annen luftboks. Kjøreopplevelsen ble mer raffinert, og antallet hestekrefter økte til 110.

Hvis modellen har tillegget Adventure, innebærer dette en kjempestor 33-literstank, mer omfattende beskyttelse for vind og krasj, samt lenger fjæringsvei. Adventurespesifikasjon betyr en høyere pris enn en standard GS.

Utstyrsnivået styrer bruktprisen i tillegg til årsmodell og kilometer.
R 1200 GS kan leveres med mye originaltilbehør som både kan forbedre kjøreopplevelsen og gi et bredere bruksområde: ESA (elektronisk justerbar fjæring) og ASC (anti­spinn) kom i 2008, dekktrykkskontroll, cruise control, setevarme med mer. Bruktprisen styres altså ikke bare av årsmodell og kjørelengde, men også av utstyrsnivået.

R 1200 GS triller på et økonomisk gunstig 150-bakdekk som ikke koster like mye å bytte som en del konkurrenters betydelig bredere bakdekk. BMW-en trenger heller ikke bytte kjede og drev med jevne mellomrom, siden den har ren og problemfri kardang. Men selv det problemfrie er ikke helt uten forbehold; du må se etter oljelekkasje på baksiden av motoren, spesielt på venstre side der girkasse og veivhus møtes. Fukt her kan indikere pakningslekkasje og clutchbytte på sikt.

Sjekk at serviceheftet er stemplet, og se opp for kjente feil.
Forhandlere legger vekt på at både årlig service og de som utføres ved et bestemt antall kilometer skal være stemplet i serviceheftet. Og bytte av bremsevæske annethvert år forebygger problemer med den tyske ABS-enheten.

Hvis du vurderer et eksemplar som har gått en del på grus, se da etter skader på undersiden som kan ha oppstått i terrenget, samt etter rust. Hvis håndtaks- og fothvilergummi er nye, men ikke resten av sykkelen, bør du være på vakt. Hvis sykkelen har trådeikefelger, sjekk at eikene er rette og ikke amatørmessig rettet ut etter en skade. Trådeikene på R 1200 GS er montert gjennom felgkanten og krever spesialkompetanse for å rettes ut.

Andre kjente problemområder er ødelagte girkasser og batterier med altfor kort levetid. Stopp og start motoren et par ganger, og lytt etter om startmotoren er villig til å dra rundt de to motstående stemplene.

Det er selvfølgelig en bonus om veskene sitter montert på det eksemplaret som du er interessert i, men kontroller at festene ikke er sprukket og at de sitter ordentlig fast. Etter en krasj kan de harde aluminiumsveskene bli utette eller forskyve seg.

Hvor mye tilbehør trenger du?
Selv om det er lett å bli imponert av en R 1200 GS med det aller meste originaltilbehøret påmontert, er det ikke sikkert at det er verdt den høyere prisen for akkurat deg. Kjempestore vesker er kanskje ikke noe som du vil trenge spesielt ofte, og du kan kjøpe slike som tilbehør til en relativt rimelig penge.

Et sikkert tegn på at en uskadd og tilstrekkelig vedlikeholdt R 1200 GS faktisk er et trygt bruktkjøp er det store antallet fornøyde eiere som har kjøpt og fortsetter å kjøpe den styggpene tyske sykkelen.

Fra og med 2013-modellen er R 1200 GS en ny modell med vesentlig oppdatert chassis og væskekjølt motor. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 3 2104
Tekst Tobias Bovin Foto Bike

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser