BMW presenterte sekssylindrede K1600GT og K1600GTL i dag!

Det har vært mye hemmelighetskremmeri i forbindelse med presentasjonen av den seksylindrede touringmodellen og offisielt skal den faktisk ikke presenteres før på Intermot i Köln den 5. oktober. Derfor fikk vi heller ikke ta noen bilder av den nye doningen i dag. Derimot har vi gjennomført en rekke intervjuer med alt som kan krype og gå av tyske ingeniører og vi vil komme med full teknisk gjennomgang i Bike 9.

At modellen får en seksylindret motor med 160 hester ved 7500 rmp, samt hele 175 newtonmeter ved 5000 rpm, har vært kjent en stund og at motoren skulle komme i en touringmodell avslørte vi allerede i Bike 1 i november i fjor.

Teknisk imponerende
Men modellen er veldig imponerende ut fra et teknisk synspunkt. Blant annet har tyskerne forsøkt å spare vekt som om vi snakket om en fullblods sportssykkel. Den fremre rammen er laget av magnesium, mens hovedrammen, samt bakrammen er i aluminium.

Imponerende er også motorteknikken, der vi blant annet finner nye tekniske løsninger på kamakselene for å senke vekten. Mer om dette får du i papirutgaven.

Mest imponerende ut fra et touringsynspunkt er derimot det adaptive nærlyset. Ved å tilte reflektoren på prosjektorlampen følger lyset svingen. Endelig har flere enn Bike oppdaget at lys er en viktig sikkerhetsdetalj.

Høyoppløst
Også instrumenteringen imponerer med enkel og rask navigering via en knapp og en ring på venstre styrehendel. En enklere løsning har jeg (Magnus Johansson, sjefred. Bike) sett i motorsykkelsammenheng. Instrumenteringen er høyoppløst og er av en helt annen klasse enn det vi er vant med fra tidligere. Faktisk får den insrtumentene hos konkurrentene til å se ut som en minikalkulator fra Casio.

Legg så på selvfølgeligheten ABS, TDC (altså samme aktive antispinn som S1000RR), EDS (elektronisk justerbar fjæring), varmeholker, varme i setet og elektroniske låsbare vesker. Modellen kommer i to versjoner, K1600GT og K1600GTL. Den førstnevnte er mer «europeisk» med fokus på gode kjøreegenskaper og en litt annen kjørestilling. GLT er en mer Goldwing og USA-innrettet modell med lavere salhøyde og med fotpinner som er plassert både lavere og lenger frem

Det er liten tvil om at BMW er den produsenten som virker å være mest på hugget og vi gjetter på at det er et par ingeniører i Japan som ble beordret til å jobbe overtid i helgen…

Les enda mer om den nye modellen, samt intervjuer med ingeniørene i Bike 9.

Hva tror du om den nye modellen?