BMW M 1000 RR – lettere, sterkere og med winglets

For første gang er BMWs berømte M tatt i bruk på motorsykkel. Sammenlignet med S 1000 RR har M 1000 RR fått mer effekt og lavere vekt, i tillegg til en rekke andre finesser. Den nye superbiken har siktet innstilt på Ducati Panigale V4R og nye Honda CBR1000RR-R.
Motoren er en oppgradert ShiftCam som sparker ut 212 hk ved 14500 omdreininger – 500 mer enn før. Kombinert med en kjøreklar vekt på 192 kilo er det tydelig at sykkelen er fokusert på banekjøring, men den er selvfølgelig også Euro5 godkjent og kan registreres for gatebruk.

Det ble fort klart at BMWs S 1000 RR var på vikende front mot Ducati, Kawasaki og den nye Hondaen og med M 1000 RR håper BMW å ta igjen dette forspranget – også i WSBK.

I tillegg til mer effekt og lavere vekt er M 1000 RR utstyrt med winglets for å øke marktrykk og svingstabilitet. BMW sier at winglet-systemet er utviklet gjennom omfattende arbeid i vindtunnel. Sykkelen er selvfølgelig utstyrt med en omfattende elektronikkpakke – enkelte av funksjonene er kun beregnet på racing og kan kun låses opp etter at gateorientert utstyr er fjernet.
Pris: Fra 409.990,-