Den første R1200GS Adventure ble vist i 2005, og siden det har den vært et populært alternativ for mange som vil kjøre langt også der asfalten slutter. I år ble den nye, væskekjølte R1200GS lansert, og nå har BMW presentert den naturlige oppfølgeren – en ny Adventure. Norsk pris er fra 244 500 kroner.
De første eksemplarene skal ankomme Norge til sesongstart 2014.
Motoren er stort sett uforandret. Den leverer fortsatt 125 hestekrefter ved 7750 rpm, og er koblet til en sekstrinns girkasse. For å redusere vibrasjonene og gjøre den mer lettkjørt, har BMW økt vekten på svinghjulet med 950 gram, og installert en vibrasjonsdemper på drivlinjen.
Tanken rommer nå 30 liter og er av aluminium. Forrige R1200GS Adventure hadde hele 33 liter, men BMW påstår at rekkevidden skal være lik. Modellen veier nesten 260 kilo med 90 prosent full tank. Det er 22 kilo mer enn vanlige R1200GS, og fire kilo mer enn den forrige Adventure. Bakkeklaringen er økt med 10 millimeter, og fjæringsveien med 20 millimeter. Nå er den 210 foran og 220 bak. Salhøyden er økt med 40 millimeter til 890, men i tillegg kan du få både lavt sete og rallysete som tilbehør. Varmehåndtak er standard.
Utstyret er en betraktelig del av en BMW R1200GS Adventure. For bedre beskyttelse mot vær og vind får modellen en større justerbar vindskjerm, håndtaksbeskyttere og en ekstra vindavviser. Fothvilerne er byttet ut med en bredere versjon med endurofasong, og gir- og bremsepedal er justerbare.
ABS, traction control (ASC) og to kjøremoduser – rain og road – kommer som standard. Ytterligere tre kjøremoduser får du via ekstrautstyret ”Riding Mode Pro” – Dynamic, Enduro og Enduro Pro. Ekstrautstyret inkluderer også Enduro ABS og Enduro ASC.
Kåpene har fått ny design, og R1200GS Adventure leveres i tre ulike farger – Olive Matt, Alpine White og Racing Blue. Tilbehørsutvalget er stort, og omfatter blant annet det semi-aktive dempersystemet ESA, cruise control, offroad-dekk, og lyddemper fra Akrapovic. Aluminiumsvesker er også tilbehør, veskefestene får du som standard i Norge.
Hva tror du om den nye modellen?