BMW HP4 RACE – avduket nå!

Når de fleste andre produsenter allerede har avduket sine nyheter for sesongen, benytter nå BMW muligheten til å presentere sin mest eksklusive motorsykkel noensinne under motormessen i Shanghai. Uten å måtte slåss om rampelyset avduker de karbonfiberutgaven av S1000RR, som har fått navnet HP4 RACE.
 
Det skal bygges 750 eksemplarer av denne motorsykkelen, som kun er tiltenkt banekjøring. Når det gjelder motor, chassis og dempere kan HP4 RACE ubeskjedent matches mot dagens World Superbike-maskiner, med en fulltanket vekt på 171 kilo er den til og med lettere enn for eksempel Jordi Torres maskin. Den er bare såvidt tyngre enn en MotoGP-sykkel.

Rammen er produsert av karbonfiber, og i seg selv veier den bare 7,8 kilo. Felgene er også laget av karbonfiber, og reduserer vekten med 30 prosent sammenlignet med tilsvarende i aluminium.
 
Gaffelen er Öhlins FGR300-enhet, og bakdemperen er topproduktet TTX 36GP fra samme produsent. Det er den samme demperen som også kan beskues i depotene under MotoGP- og World Superbike-racene denne sesongen. Den lette svingen av aluminium er identisk med den som sitter i Superbike-maskinene i VM-sirkuset.
 
Bremsene fra Brembo har betegnelsen GP4PR, det handler om Monoblock-kalipere som også er å finne på World Superbike-syklene. Stemplene har titanbelegg, og selve kaliperne er nikkelbelagt. Skivene er i stål, er 6,75 millimeter tykke, og måler 320 millimeter i diameter.  
 
Motoren er i bunn og grunn den råsterke rekkefireren vi kjenner fra tidligere, men denne gangen fullstendig racepreppet. Det handler om spesifikasjoner som tilsvarer Endurance- og World Superbike-motorsyklene fra BMW.  Det innebærer at turtallstoppen flyttes opp til 14 500 rpm fra 14 200, og at 215 hestekrefter leveres ved 13 900 rpm. Maksmomentet 120 Newtonmeter kommer ved 10 000 rpm. Girkassen er også spekket for racing og er tettere steget. De som kjøper en av motorsyklene, får også med ulike drevingssett.

20171904102328.jpg?itok=tLiElFZp

BMW HP4 Race har ellers en unik elektronikkpakke som ikke bare er lettere, men også mer avansert enn hos gatemodellen. Foruten en 2D-datalogger kan du bruke den innebygde funksjonen for å skreddersy når traction control, motorbrems og wheelie control skal gripe inn for hvert gir.
 
De lekre BMW HP Motorsport-fargene pryder kåpene, aluminiumstanken og kutsen. Sikler du etter å skaffe deg en av de 750 eksemplarene, bør du nok booke et bankmøte så raskt som mulig – disse banemonsterne vil nok lokke til seg både samlere og racingfantaster. 

Detaljer – BMW HP4 RACE

  • Carbon fibre main frame in monocoque construction weighing just 7.8 kilograms.
  • Self-supporting carbon fibre rear frame with three-stage height adjustment function.
  • Carbon fibre wheels offering a weight reduction of some 30 per cent as compared to light alloy forged wheels.
  • Öhlins FGR 300 upside-down fork.
  • Öhlins TTX 36 GP spring strut.
  • Brembo GP4 PR monoblock brake calipers with 320 T-type racing steel brake disks (thickness: 6.75 mm) at the front.
  • Racing engine at World Cup level with an output of 158 kW (215 hp) at 13 900 rpm and a maximum torque of 120 Nm at 10 000 rpm.
  • Close-ratio racing gearbox with adapted transmission ratios.
  • Weight-optimised electrical system featuring light lithium-ion battery with 5 Ah.
  • 2D dashboard and 2D data recording including logger.
  • Dynamic Traction Control DTC (programmable for selected gears at 15 levels).
  • Engine Brake EBR (programmable for selected gears at 15 levels).
  • Wheelie Control (programmable for selected gears).
  • Launch Control.
  • Pit Lane Limiter.
  • Light trim parts made of carbon fibre with snap fasteners.
  • Paint finish in BMW HP Motorsport colours.
  • Production run of 750 units, each individually crafted.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser