BMW F 650 GS, brukt

Motorsyklene fra BMW var lenge synonymt med tosylindrede luftkjølte boksermotorer og turbinhvinende langsmonterte rekkemotorer med tre eller fire sylindere. Det var derfor en liten sensasjon da Bayerische Motoren Werke høsten 1993 kom med en ensylindret blanding av grus- og landeveismotorsykkel: BMW F 650 GS.

Rotax-motoren betydelig modifisert foran 2001.
Motoren ble produsert av østerrikske Rotax i henhold til ønsker og spesifikasjoner fra BMW, forble uforandret i fire sesonger, oppdatert foran 1997 og ble modifisert i stor grad foran 2001. Det er den seneste modellen  vi skal ta for oss her.

Den nye modellen fikk et betydelig mindre markert frontparti med lavere kåpeglass for å falle bedre i smak hos den nye urbane målgruppen som man hadde sett for seg. Bensintanken ble flyttet til under setet og ga plass til luftfilter, oljetank og batteri.

I tillegg fikk motoren en overhaling, man konverterte til bensininnsprøytning, og benyttet én tennplugg i stedet for to. De svenske modellene ble solgt med både ABS-bremser og varmehåndtak som standard.

Sjekk innsprøytningen.
Et kjent problem på årsmodellene 2001–03 er at enkelte eksemplarer – BMW har beregnet det til hvert sjette – har en tendens til å gå ujevnt mellom 3 500–4 000 rpm og kvele seg i blant. Det er et innsprøytningsproblem som går an å fikse, men hvis du merker at den sykkelen du vurderer å kjøpe oppfører seg slik: Si nei og finn et annet eksemplar i stedet.

En ny oppgradering kom til årsmodellen 2004. Nok en gang to tennplugger, raskere prosessor og annen software for bensininnsprøytningen som løste de tidligere problemene. Instrumenteringen fikk et nytt utseende, og clutchhendelen ble justerbar.

Nøye gjennomtenkt førerergonomi.
I salen på F 650 GS finner føreren seg raskt til rette.  Setehøyden er forholdsvis lav, og de fleste har ingen problemer med å få begge fotsålene i asfalten. Ergonomien er nøye gjennomtenkt, og som en belønning for at du valgte akkurat F 650 GS slipper du de migrenefremkallende blinklysbryterne fra de større BMW-modellene som slås av og på med tomlene på begge hendene. Hendene havner relativt høyt oppe i forhold til salen, og de fleste opplever dette som komfortabelt i lengden.

Helt klart godkjent bremsefunksjon.
Den enkle bremseskiven er utstyrt med Brembokaliper, og både funksjon og følelse er helt klart godkjent. ABS-funksjonen er ikke like sofistikert som systemene nå til dags, men allikevel en klar tilleggsverdi som gjør at du ikke låser forhjulet på regnvåt asfalt. Det pleier å være en sikker måte å velte på. Er du av dem som misliker ABS, kan den kobles ut.

Mykt gaffeloppsett.
Gaffelen har et mykt oppsett, og den kan ikke justeres. En ulempe hvis du kjører svært aktivt, men for det meste komfortabelt og funksjonelt. Fjæringen bak er også myk, men der er det lett å justere forspenningen med en skrue.

Den mer terrengvennlige versjonen av F650GS har tillegget Dakar og er utstyrt med 21-tommers forhjul, grusdekk, høyere kåpeglass, håndtaksbeskyttere, lenger fjæringsvei, 4 cm høyere bakkeklaring og tykkere og høyere sal i tillegg til flere beskyttende plastdeler.

Høsten 2010 ble oppfølgeren til F650GS lansert. Den har betegnelsen G650GS og har markante trekk både teknisk og estetisk sett.

Sjekk www.f650.com for mer relevant info.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 5 2012.

Tekst: Tobias Bovin  Foto: Marc Malmqvist