Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Nå er jeg tilbake fra Le Mans der jeg har kjørt 4. runde i Red Bull MotoGP Rookies Cup. Dette var en helg jeg så veldig frem til! Jeg har alltid hørt mye om Le Mans, og jeg var selvfølgelig ivrig på å gjøre et minst like bra resultat på Le Mans som på Estoril.
Vi kom som vanlig frem til banen på torsdag ettermiddag. Jeg har vært der en gang før, men da var jeg 3 år så jeg kjente meg ikke akkurat igjen Rundt banen var det masse folk som campet, og på baneområdet var det både tivoli og konsertområde.
Fredag var det først fritrening. Gustl, treneren vår, ba oss ta det «med ro» og benytte fritreningen til å bli kjent med banen. De fleste av oss hadde ikke kjørt der før. Dessuten måtte vi kjøre inn nytt stempel (da kjører vi litt roligere de 3 første rundene). På fritreningen var jeg ikke spesielt rask (1.53.0), men det bekymret meg ikke så mye ettersom vi hadde 2 kvalifiseringer etterpå.
Jeg forbedret meg mye på første kval, men ikke så mye som jeg hadde håpet. Tiden mellom de 2 kvalifiseringene brukte jeg til å tenke over hvordan jeg kunne forbedre meg mer, og på andre kval kom jeg ned på 1.49. 8. Dette holdt til 7. startspor, altså midt på andrerekka.
Løpet vårt gikk etter at 250 hadde kjørt siste kvalifisering på lørdag. Det var masse folk på tribunene og rundt banen. Jeg fikk en kjempestart (det ser ut til at jeg har lært meg å starte nå ), og var nummer 3 inn i første sving. Deretter ble det litt kluss, så jeg måtte gå litt bredt. Dette tapte jeg på, og så krasjet Matthew Hoyle foran meg. Dermed hadde teten (Salom, Beach, Dani Kartheininger og 2 av de franske) fått litt luke. Jeg ble liggende i en klynge og kjempe med Mathew Stoltz, Dani Ruiz og Cristian Trabalon. Dani, Mathew og jeg kunne nok greid å ta igjen teten ved å samarbeide litt, men vi ble hele tiden sinket av Trabalon som kjørte rare spor.Uansett burde jeg vel greid å stikke av fra den gjengen på egen hånd, men det er ikke alltid like enkelt. Sykkelen min gikk bra, og jeg var en av de med høyest toppfart (208 km/t). Toppfarten avgjøres bl.a av hvordan man sitter på sykkelen, og om man greier å utnytte slipstream. Etterhvert ledet jeg min gruppe, og det holdt inn til mål. Dermed ble jeg nummer 6. På siste runde satte jeg pers med 1.49.5, så det var bra. Det var også bra at jeg klatret opp til 4. plass sammenlagt. Nå er jeg veldig nærme 3. plassen!
På lørdagskvelden var det mye underholdning og sinnsykt mye folk. Vi så bl. a en bil og en motorsykkel som hadde rakettmotor. Det gikk FORT og det BRÅKTE. MotoGP syklene blir ingenting i sammenligning, og det sier litt!
Nå er jeg hjemme og gjør siste innspurt på skolen. Til uka drar vi til Mugello, og det er en bane jeg kjenner og liker.
Hilsen Sturla