Blogg fra Carl Berthelsen

Hei alle racing interesserte Bikelesere

I helgen ble det kjørt enda en runde i det internasjonale tyske mesterskapet, IDM. Dette skjedde på banen i Oschersleben ca 14mil vest for Berlin.
Mange av dere vet vel at her deltar det flere nordmenn i både supersport og superbike klassen i 2008.

Denne helgen var det kun 4 nordmenn som stilte på startstreken. Carl Berthelsen og Kai Børre Andersen i Superbike og Helge Spjeldnes og Petter Solli i supersport 600.

Ingen av oss innfridde vel vår målsetninger denne helgen heller. Forrige runde på Lausitzring var heller ingen suksess for noen av oss, kanskje utenom Tage Solberg som viste solide takter i sitt først løp i Superbike.
Noe skyldes uflaks, noe kanskje udyktighet, men aller mest sier det nok mest om nivået i dette mesterskapet.
I 2008 er det kommet førere fra både øst og vest som er nasjonale mestere i sin land. Teamene blir mer og mer profesjonelle og dette gjør at nivået blir høyere og høyere.

Det er så små marginer som utgjør forskjellen på suksess og fiasko. Vi holdt på å gjøre en genistrek på siste kval denne helgen da den våte banen begynte å tørke opp. Vi satte på et hardere regndekk da det på himmelen så ut som om regnet kunne komme hvert øyeblikk igjen og ville utnytte de tørre partiene så lenge de var der.
Vi lå etter en runde på de andre dekkene som nr 11, men regnet kom ikke og altfor mange av de andre førerne hadde sittet å «ventet» litt lenger for så å sett på slicks.
Da ble vår 11.plass, med kun 8 min igjen av kval, gjort om til en 34.plass. Klarte å få på et slicks dekk bak, men kun en runde fikk vi før kval var over og en katastrofal 34.plass var et faktum.

Regnet kom 6-7 min etter at kvalen var ferdig!!!

Det å starte fra en 34.plass er ikke akkurat lett, men vi gjorde to veldig bra løp og føler nå at vi er klare til å kjempe lenger opp på lista neste IDM runde som kjøres på Nürburgring 1.juni.

Mange har vel et forhold til både Rudskogen og Våler. Vi som kjører i IDM i år er vel de førerne i Norge som uten tvil er blant de raskeste på disse banene. Rundetider på 57 tallet kjører de fleste av oss her, men i Tyskland er det kun Kai Børre som henger med helt i toppen. Han har jo også mest internasjonal erfaring og samtidig også lang fartstid i det tyske mesterskapet.

Dette setter jo kanskje ting i et litt annet perspektiv for de som har vært på en trackday eller to på en av disse banene i Norge.
Hører jo stadig at det å bli nr 15-20 i IDM ikke er noen særlig bra prestasjon. Vil vel påstå at i norsk sammenheng er det å bli nr 25 i IDM en prestasjon.
Nivået er kjempe høyt blant de 30 beste. Ser man på rundetider er det ofte veldig jevnt fra 8.plassen og nedover til 20.plassen.
De 8-10 første er ofte fabrikksførere med helt annet materiell til rådighet, kvalifiseringsdekk og håndlaget spesialdekk som brukes på løp og trening.
Det å sammenlikne tider og prestasjoner med disse blir ikke helt riktig, men selvfølgelig interessant å se hvor høyt nivået er.
Konkurransen er knallhard og marginene veldig små.

Her får du litt av mine tanker om de førerne som kjører i IDM i 2008

Kai Børre Andersen er uten tvil den beste nordmannen i norsk roadracing akkurat nå. Vi andre kommer litt bak, men det jobbes knallhardt for å bli bedre og resultatene kommer for den som ikke gir opp.
Han har hatt litt motgang i år og litt uflaks, men ingen tvil om at han kommer sterkere tilbake.
Den kjempe krasjen han hadde i Spania i vinter sitter kanskje litt enda, men en fører av hans kaliber får nok dette ut av hodet. Det vil også alltid være utfordringer i nytt team og nye sykler.
Det kan se hvor bra ut som helst på tester om vinteren, men først når løpene skal kjøres finner man ut av de siste styrkene/svakhetene til team, fører og utstyr.
Veldig inspirerende for oss andre at han er med i IDM og samtidig kjører så bra som han gjør. Han er også hjelpsom overfor oss andre med tips om dekk, sporvalg og annet som kan få oss andre raskere rundt banen.

Helge Spjeldnes har i 2008 sin første sesong i IDM. Han ble jo Europamester i 2007, men merker nå hvor høyt nivået er i IDM.
De fleste banene er nye for han, så det gjør ikke tingene lettere.
Han er en fører som jeg tror kan kjempe seg helt opp i toppen av IDM hvis han får et skikkelig team i ryggen. Jeg mener helt klart at det er her han må gjøre en stor innsats i år. Han har ikke noe mer å bevise i Norge og Skandinavia etter min mening. Skal han klatre videre oppover må han nok også velge en klasse og ikke kjøre både supersport og superbike. Det er detaljer som gjelder for han også og det å kun kjøre med fokus på en klasse på alle treninger og løp vil være avgjørende tror jeg for å komme videre.
Her har han levert kjempe resultater med små ressurser år etter år, så talent det er han absolutt.

Petter Solli er også en fører som viste at han hadde et stort talent for noen år siden. Hvor det er blitt av vet jeg ikke, men får han de riktige personene rundt seg og tar til seg den kunnskapen de har tror jeg også han kan kjempe helt i toppen.
Det er masse kunnskap og rutine i det teamet han er i nå. To av førerne i det samme teamet ligger jo helt i toppen i supersport klassen, så han har alle muligheter nå til å utvikle seg videre.
Kan bli vanskelig for han å komme inn i et så bra team igjen hvis han ikke klarer å snu den negative trenden han har vært inne i.
Føler kanskje han har «sporet» av litt i forhold til det nivået han var på da han ble norgesmester, men med hard jobbing tror jeg han kan komme sterkt tilbake.
Jeg tror han bør se mer på hva de andre førerne i teamet gjør og kanskje tilpasse seg dette i stedet for å gjøre alt på sin måte.

Jan Roar Ims er også en dyktig fører. Har ikke det største teamet rundt seg, men flink mekaniker og en bra sykkel gjør at han leverer sterke rundetider i IDM. Han er også sett på som en av toppførerne til Dunlop, så han får de beste dekkene. Noe som har stor betydning for prestasjonene.
Han har dessverre hatt litt vel mye uflaks de siste to årene, men hvis han ikke gir opp vil han kunne være med å kjempe blant de 10 beste i IDM superbike.

Tage Solberg kjører sin første sesong i Superbike. Den pratevillige energibunten fra Lørenskog har tatt overgangen fra supersport til superbike veldig bra.
Han kjørte veldig bra i den første runden på Lausitzring og har masse rutine.
Sesongen i fjor var vel preget av litt motgang, men han tok seg selv i nakken i fjor høst og har virkelig vist at det går an å snu en negativ trend.
Han har trent godt i vinter og fremstår nå som en mer forberedt fører en noen gang. Han kjører for et nederlandsk team og kommer ikke til å delta i alle IDM rundene da de skal ha hovedfokus på det Nederlandske mesterskapet.

Carl Berthelsen(meg selv) har i 2008 fått en litt trang start på sesongen. Skyldes mye at det ble lite trening på sykkel i vinter og må derfor bruke de første løpene til å kjøre inn litt tempo i topplokket.
Teamet og utstyret fungerer kjempe bra og jeg har alle muligheter til å gjøre det bra.
Har også fått signaler fra Pirelli at vi kan få bedre dekk etter hvert som plasseringen blir bedre i år. Dette kan gi oss et løft da dekkene har enormt mye å bety.
Vårt mål er å ligge blant de 10 beste i hvert løp og det har vi ikke klart i de 4 første løpene, så vi har fortsatt til gode å bevise at vi er gode nok for den målsetningen.

Fremover skal dere få mer «inside info» fra IDM og det som skjer der. Skal prøve å ta dere med litt «inn» i de forskjellige teamene sånn at dere kan se hvordan ting blir gjort og hva som kanskje er de største forskjellene.
Dere kan også følge med «live» hver løpshelg på bloggene til Helge og Carl på følgende adresser:

http://www.vgb.no/14591/ og http://www.vgb.no/9187/

Web til de forskjellige førerne er:
www.superbike.no
http://www.spjeldnes-racing.com/
http://www.kba-racing.com/
http://www.imsracing.no/
http://www.solliracing.com/
http://www.solberg-racing.com/

Racing hilsen fra
Carl

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser