Blogg: Bike 3 levert til trykk

Faste lesere har sannsynligvis fått med seg at Bike i løpet av januar byttet redaktør. Morten Broks sa takk for seg etter ti år i sjefsstolen og inn fra venstre (faktisk bokstavlig talt) kom jeg.

Nå er ikke det å lage en utgave av Bike noe ukjent fenomen for undertegnede etter seks år i firmaet, men det å skulle ha det hele og fulle ansvaret for alt fra planlegging av mulig materiale, så oppdage at noe av det er umulig, være ute og lage saker selv, avtale med oversettere og korrekturlesere, bli pirket på av pinlig nøyaktige layoutfolk og samtidig gjøre buisness av Bike, det var en ny opplevelse. (Grattis til meg for årets lengste setning med noenlunde mening.)

Overveldende
Det var ikke bare en ny opplevelse, det var i ærlighetens navn ganske så overveldende. Det har blitt noen sene kvelder med illeluktende armhuler og blodsmak i kjeften, men nå er vi i havn. Jeg skriver vi, for det hadde aldri gått uten viktige bidragsytere. Primært tenker jeg på vår glimrende oversetter Anne Maria Røe, en dame som sitter klar med ordboka nesten uansett når jeg måtte spørre om hjelp. For selv om tanken er å lage så mye norsk materiale som overhodet mulig i hvert nummer, er det et umulig prosjekt uten stoff fra vår nordiske redaksjon. Det er et felles prosjekt hvor vi bidrar med materiale til hverandre, før vi som best vi kan, krydrer med stoff fra respektive land.

Dette nummeret har kanskje tidenes beste norske stoffutvalg. Ja, i alle fall hvis vi teller antall sider med norske saker. Kvaliteten skal jeg overlate til dere å bedømme.

Vi har seks sider med norske nyheter på Update, et firesiders portrett med sjefen og eieren av MC Oslo, to sider på den gale mannen Haeggis som drar på tidenes feteste tur, Hemsedal-bosatte Lisas sinnsyke Red Bull-touring historie og to sider deilig norsk vinterracing laget av Kenneth Johannessen. Det skulle bli neste 20 sider med norsk stoff det.

Mer norsk stoff
Det er i det hele tatt ønsket om mer norsk stoff som går igjen når vi snakker med dere lesere om hva dere vil ha mer av i Bike. Nå får dere det. Og tro meg – vi hviler ikke på lauvbærene. Allerede nå starter jakten på de deilige historiene til neste utgave – altså Bike 4.

Innimellom skal jeg få klemt inn en tur til Spania for å kjøre nye Honda Crosstourer. Jeg gleder meg til å få en smak av spansk sol, mens du kan glede deg til å lese om det i Bike 4… Sorry.

Uansett. Har du tips til oss om gode historier eller spennende artikler vi BØR lage til en kommende utgave, kan du enten skrive det her, ringe meg på 23 40 10 30, eller sende meg en e-post til eskil@bike.no

Kos deg i kulda – snart er det vår!