Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Sami Salonen fra Bike Finland har prøvekjørt de to modellene og sier sin mening her.
Fortell oss om Triumphs nye Tiger 800!
– Triumph presenterer to versjoner av Tiger 800 som sikter på hvert sitt bruksområde. Basisversjonen har myke dempere og kort fjæringsvei og er i så måte rettet mer mot gata med sitt tilbakedradde styre og lavere sal.
Tiger 800 XC har en høyere sittestilling, fastere og lengre fjæring og mer presis tilbakemelding. 21″ forhjul gir også bedre føling med fronten på løst underlag, målt mot 19″ som sitter på basismodellen.
Minner motoren noe om vår favoritt på 675 kubikk?
– Lyden og karakteren er den samme som på 675-en, men 800-motoren har lengre slaglengde og lavere kompresjon, noe som gir merkbart bedre moment. Du får derfor ikke så mye ut av å kjøre på høye turtall. Innsprøytningen er fint avstemt og kraften leveres mykt, men Tiger 800 har likevel en sportslig adventure-bike utstråling.
Hvordan klarer briten seg sammenlignet med konkurrenten BMW F800GS?
– XC-versjonen føles i klasse med F800GS, men det er umulig å si hvem som er best uten å kjøre de mot hverandre. Personlig verdsetter jeg Tiger XCs styring og håndterbarhet. De er ganske like, men sannsynligvis er Tiger XC litt lettere å kjøre på grus. På asfalt er de mer jevnbyrdige – men kanskje er Triumphen hakket hvassere her også.
Hele prøvekjøringen kan leses i Bike 2.2011, som er i salg den 26. januar.