Ducati viser oppgradert Scrambler 800 Full Throttle og ny Icon Dark for 2025
Hva er nytt?
Alt. Motoren er en helt ny konstruksjon med balanseaksel og kasettgirkasse for bedre komfort og for å raskere kunne endre utveksling. Altså nå ZX-10R brukes til racing. Den puster gjennom større spjeldhus som igjen krever en større luftboks. Motoren er sterkere over nesten hele registeret sammenliknet med forgjengeren og Kawasaki lover 200 hestekrefter – uten trykksatt luftboks.
Rammen og fjæringen da?
Også helt nye. Aluminiumsrammen er nå utelukkende laget av støpte deler. Geometrien er «trimmet» med 0,5 grader brattere gaffelbenvinkel og 10 mm lenger akselavstand. Vekten er flyttet frem for å forbedre følelsen i forhjulet. Bakdemperen sitter nå horisontalt montert, noe som gjør den mindre følsom for varmeutviklingen i motoren.
Den høres ut som et beist?
Ja, men den er helt motsatt. En 1000-kubikker fra Kawasaki har aldri vært lettere å håndtere. Delvis fordi motoren er både sterk og kultivert, men også fordi kjøreegenskapene er både skarpe og til å stole på. Likevel er det mest av alt på grunn av elektronikken. Motoren kan styres i tre ulike innstillinger og du kan velge mellom enten full effekt, 75 prosent eller 50 prosent. Dessuten lanserer Kawasaki et avansert traction control-system som er så bra at hobbyførere kan fyre på ut av kurvene som Tom Sykes.
Kan den ta BMW S1000RR?
Det får en test avgjøre, men i skrivende stund er i alle fall dette det heteste alternativet i 1000-klassen fra Japan.
Den fullstendige prøvekjøringen kan dere lese i Bike 2 – ute 26. januar.