Bike har prøvekjørt nye Ducati 1198S

Den nyanlagte Portimao-banen i Portugal var ikke bare åsted for årets finale i Superbike-VM. Den var også vertskap for Ducatis presentasjon av 2009-nyheten 1198S. For en bane – og for en motorsykkel.

1098-avløseren er takket være økt slagvolum ti hestekrefter sterkere enn forgjengeren, men den har samtidig blitt to kilo lettere. Den kuperte strekningen ga verdenspressen et førsteklasses inntrykk av den mer presise oppførselen, den rå styrken og det nye antspinn-systemet.

Bayliss viste vei
Verdensmesteren Troy Bayliss viste oss veien gjennom de blinde svingene. Men før dagens avsluttende fotografering ba han pressesjef Franscesco Rapisarda om en tjenste.

– Kan jeg få lov å kjøre et pass for meg selv?

Det ønsket ble ikke overraskende innvilget og Bayliss rullet ut med et sett ferske Diablo Super Corsa SP-såler på sin 1198S, som bortsett fra å ha raceinnstilling på girpinnen, var helt standard. Første runde ble en rolig oppvarming og på den andre klokket han inn på tiden 1.47,8.

Bayliss hadde nok kunne fått enda en runde, men kunne ikke kjøre mer siden tåbeskyttelsen på støvelen hans var så gjennomslitt at han blødde fra lilletåen. Til sammenlikning hadde Bayliss 1.43,7 som raskeste tid i Superbike-VM, og vinneren av Superstock-løpet, Brendon Roberts, fikk rundt sin Superstock-optimerte 1098R på 1.49,7. Tankevekkende at en standardmotorsykkel kan være så rask.

Hadde nytte av tc
– Med dekkvarmere og et par nye «toe-sliders» hadde en 47,4-tid vært mulig, mente Bayliss.

Og faktisk så fant mekanikerne en 46,5-tid på hans Ducati Data Analyzer USB-minne, men det først etter at den australske mesteren var kjørt til flyplassen.

Vi andre hadde ikke problemer med markfrigangen, men vi hadde nytte av den nye Traction Control på nivå fire. Bayliss valgte å kjøre på nivå to.