Sylinderne på nye Africa Twin er plassert i rekke istedenfor i V, men motoren har 270-graders veivaksel for en mer V-lignende motorkarakter. Med en overliggende kamaksel er motoren lav, og dette gjenspeiles i en høy bakkeklaring kombinert med en rimelig salhøyde.
Motoren har en særpreget lyd, og den vibrerer en anelse, men irriterende blir det først ved svært høyt turtall. Den fine motoren svarer raskt på gassen, og kreftene leveres jevnt helt frem til maks turtall. Det eneste forstyrrende momentet er rykket som oppstår når du går raskt fra motorbrems til gass.
Da vi måler de faktiske verdiene på bakhjulet i bremsebenken, får vi maksimale 87,8 hestekrefter ved 7 400 rpm. Momentet lander på 94,9 Newtonmeter ved 5 900 rpm.
Benkekjøringen ble første gang publisert i BIKE nummer 5 2016, i sammenligningstesten mellom modellene KTM 1050 Adventure og BMW F 800 GS Adventure, Triumph Tiger 800 XCa, samt Honda CRF 1000 L Africa Twin.
Abonnenter får bladet først og til best pris. Her oppretter du et abonnement.