Bekymring over høye CO2-utslipp

Ifølge NMCUs hjemmeside har de nå sendt brev til Europa-kontoret til Yamaha, Kawasaki og Piaggio for å gjøre oppmerksom på endringen i den norske avgiftsberegningen av motorsykler, siden det er disse tre som har modellene med høyest CO2-utslipp på det norske markedet.

Fra 1. juli innfører regjeringen en CO2-komponent i beregningen av engangsavgiften, og dette vil gi en stor avgiftsøkning på noen av toppmodellene fra de tre fabrikantene. På grunn av høyt CO2-utslipp får Yamaha MT-10 SP en avgiftsøkning på 35 131 kroner, mens Kawasaki Z900 får 10 264 kroner. For Aprilia Tuono V4 1100RR og Moto Guzzi Audace jobber importøren med nye prislister, men presiserer at mens enkelte modeller vil få prispåslag, vil andre og mer miljøvennlige varianter gå ned i pris.

– Avgiftsøkningen vil dessverre trolig få en negativ effekt på salget av disse modellene i Norge, uttaler generalsekretær Morten Hansen i NMCU. 

Både NMCU og FEMA tror Norge bare er det første av flere europeiske land som vil innføre en eller annen form for utslippsbasert MC-avgift. 

– For å være ærlig er jeg litt overrasket over at ledende motorsykkelprodusenter lanserer helt nye 2017 modeller med høyere CO2- utslipp enn en 2,5 tonn tung Volvo XC90 SUV med 2 liters bensinmotor på 250 hk, fortsetter Morten Hansen. 

I brevet til produsentene understreker NMCU at norske motorsyklister svært gjerne vil beholde toppmodellene fra de ulike produsentene på markedet, men med CO2-utslipp på nær 180 g/km eller mye mer, er det stor risiko for at high performance-motorsykler på sikt vil bli et sjeldnere syn på grunn av høy miljøbeskatning og miljøbaserte restriksjoner på bruk i de store byene. 

NMCU stiller i brevet et direkte spørsmål til Yamaha, Kawasaki og Piaggio om det er noe de kan gjøre for å redusere CO2-utslippene fra sine high performance-modeller, om nødvendig på bekostning av litt lavere effekt eller lavere topphastighet.

Til slutt understreker NMCU at det stort sett bare er high performance-syklene som har et urimelig høyt CO2-utslipp. De aller fleste motorsykkelmodellene på det norske markedet er langt mer klimavennlige enn man kanskje kunne tro.

Her kan du lese NMCUs brev til produsentene.