Suzuki GSX-R1000R kommer tilbake etter fravær, med revidert innmat i motor, Euro5+ godkjenning, winglets og en rekke praktfulle lakkalternativ som minner om tidligere GSX-R-modeller. Den firesylindrede superbiken er en del av det japanske merkets pågående feiring av 40 år med GSX-R-navnet – den første GSX-R750 for globale markeder forlot fabrikken i 1985. Det er foreløpig ukjent når den nye sykkelen kommer, eller hvor mye den vil koste, men gitt at det er en oppdatering, snarere enn et moderne redesign, håper vi at den havner i den rimelige enden av segmentet. Importør ERling Sande AS bekrefter at sykkelen blir tatt inn til Norge
GSX-R100 har fremdeles en 999,8cc rekkefirer – med oppdateringer for å oppfylle de nyeste støy- og utslippsforskriftene. Det er en ny veivaksel og veivhus, oppdaterte kamaksler og et økt kompresjonsforhold fra 13,2:1 til 13,8:1. Sylindertopp, topppakningens utforming og innsugs- og eksosporter er også modifisert. Videre: nye stempeltopper som gir plass til økt ventildiameter, og ribbene under stempelet er også endret. Stemplene skal være 3 gram lettere å øke levetiden og redusere vibrasjoner. Lyddemperen er også ny – Suzuki har droppet den tykke, gamle demperen til fordel for et lengre, tynnere design, som minner om sportssykler fra tidlig 00-tallet. Throttlehusene er også revidert – de skal visstnok være lettere og mer kompakte, med en boring på 48 mm (opp fra 46 mm). Variabel ventilstyring er som før – innebygd i innsugskamhjulet for å gi en bredere effektspredning. Formen er endret for den nye modellen, sammen med en bredere ny kamkjede. Resultatet er en motorsykkel som produserer oppgitte 192,3 hk ved 13 200 o/min og 112 Nm dreiemoment ved 11 000 o/min. Momentkurven er flatere enn før, men oppgitt makspeffekt er ned fra 199,2 hk ved 13 200 o/min, og er også lavere – fra 118 Nm ved 10 800 o/min.
Motoren er montert i den samme aluminiums bjelkerammen som finnes i 2017-modellen, er utstyrt med en bolt-on bakramme. Som før er det også en avstivet svingarm i aluminium, og vekten på sykkelen ligger på 203 kg kjøreklar. Fjæringen er også overført fra den eksisterende modellen og består av fullt justerbar USD Showa Balance Free Front (BFF) gaffel, og en fullt justerbar monostøtdemper . Setehøyde er 825 mm. Bremsene er firestemplede radialmonterte Brembo-kalipere foran, med 320 mm flytende skiver. Sykkelen har også fått et sett med winglets for downforce. Disse har samme design som enhetene som ble brukt på den eksperimentelle Team Suzuki CN Challenge-raceren som konkurrerte i Suzuka 8 Hours Endurance Race i 2024, og bruker mer bærekraftige komponenter. De er produsert i karbonfiber, og er designet for å holde sykkelen stabil uten å gjøre den tungstyrt. Elektronikken har fullt krengningssensitive hjelpesystemer, takket være en seksakset Bosch IMU. Funksjonene inkluderer kurve-ABS, opp/ned quickshifter, easy-start-system, ride-by-wire-gass, tre førermoduser og mer. Det som mangler er et TFT display: Suzuki har valgt å beholde en enkel LCD-enhet som ble brukt på den forrige modellen.