
I et uvanlig frittalende intervju redegjorde Bajajs sjef RajidvBajaj for hva han mener er påkrevd for at KTM skal ha en stabil økonomisk fremtid. Bajaj Auto ønsker å kutte arbeidsstyrken hos KTM med over 50 % – på tvers av flere områder, inkludert motorsport, når de nå nærmer seg fullføring av oppkjøpet av den østerrikske produsenten. Bajaj har til hensikt å halvere utgiftene på tvers av ulike avdelinger med et trekk som vil påvirke KTM og Tech3s MotoGP-team direkte. «Dette er et logisk tiltak. Vi ser en mulighet til å redusere driftskostnadene med mer enn 50 prosent, inkludert forskning og utvikling, markedsføring (inkludert racing), drift og generell administrasjon», sa Rajiv Bajaj til CNBC TV18. «Den forrige ledelsen har allerede redusert antallet ansatte fra 6000 til 4000, noe som fortsatt anses som for høyt. Interessant nok: av disse 4000 er bare rundt 1000 arbeidere; 3000 er funksjonærer, noe som er forvirrende fordi det er arbeiderne som lager motorsyklene. Fremtidige bemanningsendringer vil påvirke arbeiderne i relativt liten grad; problemet er et altfor dyrt funksjonærantall . Det minner meg om Mark Zuckerbergs ord om ledere som leder ledere som leder ledere som leder menneskene som gjør jobben. Kostnadene for ledelse og byråkratiet i denne ellers utmerkede organisasjonen var forbløffende.»
Rajiv Bajaj var frittalende i sin kritikk av KTMs tidligere ledelse, selv om han ikke nevnte den tidligere majoritetsaksjonæren Stefan Pierer, som han i stor grad holder ansvarlig for selskapets økonomiske kollaps, ved navn. Han uttrykte imidlertid tillit til KTMs nye ledelse, ettersom de staker ut en ny kurs mot en slankere og mer effektiv organisasjon. «Dette er et problem som ikke er forårsaket av 99 % av KTMs ansatte. Dette er et problem fra den tidligere toppledelsen i KTM, og de fleste av dem er borte», sa han. «Det vi nå har på plass er et fantastisk nytt team som jeg personlig føler meg veldig trygg på. Hele teamet er allerede på plass, med unntak av én ledig stilling, som vil bli fylt i løpet av de kommende månedene. Det er en kombinasjon av noen av våre eldre kolleger som fortsatt er lidenskapelig engasjert i KTM, spesielt innen områder som produktplanlegging, forskning, utvikling og juridisk. I tillegg har vi noen fremragende nye kolleger, ledet av vår nye finansdirektør og nye CHRO.»
Selv om Bajaj allerede har sprøytet inn flere omganger med kapital for å holde KTM flytende og nå effektivt kontrollerer den østerrikske produsenten, venter det indiske konglomeratet fortsatt på godkjenning fra EU-kommisjonen for å formalisere overtakelsen. For KTMs skyld er det å håpe at overtakelsen godkjennes.