Bajaj overtar KTM og Pierer

Fremtiden til KTM ser ut til å være foreløpig sikret, takket være inngripen fra indiske Baja som nå overtar
Fremtiden til KTM ser ut til å være foreløpig sikret, takket være inngripen fra indiske Baja som nå overtar

Bajaj Auto kjøper opp Pierer Industries’ eierandel i moderselskapet til KTM, Husqvarna og Gas Gas. Avtalen er anslått å være verdt 800 millioner euro (901,8 millioner dollar), og forventes å være fullført innen mai 2026 (avhengig av godkjenning fra myndighetene, selvfølgelig).
Det indiske selskapet har allerede en eierandel på 49,9 % i Pierer Mobility, moderselskapet til de tre merkene KTM, Husqvarna og GasGas. De resterende 50,1 % eies av Pierer Industrie AG, men det er nå inngått en avtale mellom Pierer Industries og Bajaj om å overføre alt til Bajaj.
Nyheten kommer akkurat idet Pierer Mobility bekrefter at de har mottatt et lån på 450 millioner euro (507,4 millioner dollar), pluss en ytterligere obligasjon på 150 millioner euro (169,1 millioner dollar) fra Bajaj. Totalsummen på 600 millioner euro (676,5 millioner dollar) vil bli brukt til å betale kontantkvoten på 30% av gjelden på ca 1,6 milliarder Euro som KTM skylder sine kreditorer, en prosentsats som er avtalt i restruktureringsplanen. Alt dette kommer i tillegg til ytterligere 200 millioner euro (225,6 millioner dollar) som Bajaj har gitt for å starte produksjonen på nytt.
I tillegg vil Stefan Pierer trekke seg fra styret i Pierer Mobility i juni, når restruktureringsprosessen er fullført. Den tidligere administrerende direktøren trakk seg fra KTM i mars, men fortsatte å eie Pierer Industries og satt i styret i Pierer Mobility. Når han trekker seg fra styret og Bajaj sikrer seg Pierer Industries’ aksjer, vil Stefan Pierer være helt ute av KTM, Husqvarna og Gas Gas.

Hva dette betyr for fremtiden til KTM og søstermerkene gjenstår å se. Bajaj produserer for tiden gruppens under-400ccm modeller, som eksempelvis KTM 390 Adventure og Husqvarnas Vitpilen og Svartpilen 401, og det er mulig at merkene vil ha mer fokus på dette segmentet, fremfor større, dyrere motorsykler som 1390 Super Duke. Vi vet heller ikke hva som vil skje med KTMs joint venture CFMOTO, som produserer motorsykler i 790 til 950cc-serien. De siste årene har KTM vært europeisk distributør for CFMOTOs motorsykler i Europa, men i april annonserte KTM at distribusjonsavtalen opphørte 1. juni.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser