Ett år etter at Aprilia RSV 4 slo ned som en bombe i motorsykkelmarkedet kommer nå «tilbudsversjonen» RSV4 R. Magnesium og Öhlinsfjæringer er rasjonalisert bort til fordel for en mer levelig pris.
I utgangspunktet er syklene de samme, men de aller mest konkurranseinnrettede produktene er borte. De trengs for å kunne vinne løp i Superbike VM, men vi dødelige klarer oss uten de aller heftigste detaljene.
Motordekslene i magnesium er nå laget av aluminium og justerinsmulighetene for svingen, styrevinkel og motorinnfesting har forsvunnet. I stedet for Öhlins-demper både foran og bak sitter det nå en 43 mm Showa-gaffel foran som er fullt justerbar, akkurat som bakdemperen fra Sachs.
Det som derimot er igjen fra RSV4 er fly-by-wire systemet og de tre forskjellige mappingene for motoren.
Race som gir 180 hk og fullt dreiemoment.
Sport som gir full effekt, men begrenset dreiemoment.
Road som gir 140 hk og et begrenset dreiemoment.
Aprilia har valgt rene farger til RSV4 R og tilbyr modellen i enten svart eller hvit. Pris har vi foreløpig ikke fått, men siden den frontes som en budsjettversjon går det nok ikke så lenge før den norske importøren ringer oss med tallene.
Hva synes du om denne?