Alt om Hondas nye Africa Twin

Ifølge importøren er modellen en allrounder tilpasset både offroad, onroad og langturer. Parallelltwin-motoren på 1000 cc har 95 hester og et dreiemoment på 98 Nm, og kommer i en lett, men kompakt innpakning. I tillegg har modellen en ny DCT-funksjon, valgfri ABS (kan kobles ut på bakhjulet) og HSTC (traction control) med tre nivåer. En semidobbel stålramme skal skape optimal balanse mellom stabilitet i høy fart, offroad-egenskaper, smidighet og styrke.

Bensintanken rommer 18,8 liter og skal kunne bringe føreren opp til 400 kilometer.

Designen er minimalistisk, og konseptet er å gi føreren maks beskyttelse samtidig som man ikke går på akkord med slanke og smidige egenskaper. Frontlyktene er tro mot Africa Twin-konseptet. Setehøyden kan justeres 20 mm, enten 870 og 850 mm.

Du kan velge å få din Africa Twin levert med en ny type DTC (Dual Clutch Transmission). Systemet sørger for at du ikke mister fart eller effekt ved girskift under akselerasjon, og du kan velge mellom automatgir og manuelt gir. På automatgiret får du igjen valget mellom sportsmodus (S) og langkjøring (D). På Africa Twin er det i tillegg en egen offroad-funksjon i form av G-bryteren på høyre side av instrumentpanelet. Girvekslingsmønsteret kan også tilpasses helningsvinkelen.

Fargene er CRF Dakar Rally, Tricolour og Matt Sort. Leveringen starter etter planen i november/desember.

Oppdatert: Nye Africa Twin vil få fire ulike priser på det norske markedet avhengig av farge og med eller uten DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission).

Prisene blir som følger:

CRF1000L ABS Matt sort: 169.990,-
CRF1000L ABS CRF Dakar Rally/Tricolor: 171.990,-
CRF1000L ABS DCT Matt sort: 179.990,-
CRF1000L ABS DCT Dakar Rally/Tricolor: 181.990,-