Alle nyhetene fra EICMA

Aprilia
Dessverre fikk vi ingen nye og freshe motorsykler fra Aprilia i år. Imidlertid delte de to spennende nyheter med oss. Delvis handler det om en lett oppdatering av RSV4, men den store nyheten er at de starter å produsere racingmodeller for allmennheten. Du kan nå kjøpe en VM-klar RSV4 med 230 hestekrefter!

BMW
Den store A2-nyheten G 310 R fikk vi se allerede i forrige uke, og mens den også ble vist på EICMA, lå fokus på nye BMW R nineT Scrambler – den etterlengtede retromodellen som du kan lese mer om her. BMW passet også på å vise S1000XR i nye farger, samt små designoppdateringer av F800GS og F700GS.

Ducati
Som lovet fantes det godt med nyheter fra Ducati på EICMA. Den hotteste nyheten var også den mest spesielle (for Ducati) – XDiavel. En glider basert på muskelpakken Diavel, nå med remdrift! Nyhetskavalkaden fortsatte med Multistrada Enduro, en grusvariant av Ducatis adventure, og en oppdatering av 899 Panigale til 959. Selv Hyper-familien får den sistnevnte motoroppdateringen. Scrambler  fikk for sin del to nye familiemedlemmer – 400-kubikkeren Sixty2 og spesialmodellen Flat Track Pro.

Honda
Fra Honda var det ikke like mye nytt som tidligere, men likevel en del endringer. To hele modellfamilier har fått en gjennomgang. De tre NC750-modellene er begge oppdatert designmessig og har finjustert DCT-kasse. Vi har tidligere sett oppdateringer av noen av CB500-ene, men nå fikk også CB500X litt oppmerksomhet.

Husqvarna
Dessverre er det ingen nye landeveismodeller fra Husqvarna, selv om nye 701 Enduro var på plass. Imidlertid viste de konseptet Hvitpilen 701, enda en antydning om det som skal komme …

Indian
Scout får til 2016 et nytt motoralternativ med en mer overkommelig prisplapp. Innstegsglider, anyone?

Kawasaki
Som hos Honda blir det et mellomår for Kawasaki. Vi fikk imidlertid se Ninja ZX-10R i en pen spesialutførsel døpt Winter Test med en lakk inspirert av den WSBK-teamet benytter under – nettopp – vintertestene. Kawasaki viste også scooteren J125.

KTM
Årets KTM-pressekonferanse ble en pose godt og blandet. Som vi allerede kunne rapportere før messen får 690 Duke en omfattende oppdatering med en enda hvassere R-modell. 1290 SDR fikk ingen justeringer til 2016, men imidlertid en spesialversjon utstyrt med godt med PowerParts-utstyr. Den store nyheten var imidlertid 1290 Super Duke GT, en høyfartstourer med 173 hestekrefter.

Moto Guzzi
Guzzi lanserte en helt ny modellplattform døpt V9, kort sagt handler dette om en 100 kubikk større motor enn for V7 II. To V9-modeller ble avduket direkte, og også V7-familien fikk et nytt medlem. For customfans kan vi fortelle at konseptet MGX-21 som Guzzi viste på fjorårets EICMA settes i produksjon under navnet Flying Fortress.

MV Agusta
Brutale 800 har fått en Euro4-oppdatering for å klare de nye miljøkravene; dette har gjort den tyngre og mindre effektsterk, men med litt mer dreiemoment. Også resten av trippelmodellene fikk lettere estetiske oppdateringer.

Suzuki
Endelig er den her – nye GSX-R 1000! Dessverre virker det som den ikke når butikkene før sommeren 2016, og da som 2017-modell, men den som venter på noe godt … Les alt vi vet om superbiken her. Suzuki viste også en naken SV650 som et nytt og konkurransedyktig mellomklassealternativ.

Triumph
Det britiske merkets to store nyheter var Speed Triple R/S og seks nye utførsler av en oppdatert Tiger Explorer 1200. Den førstnevnte kjente vi til fra tidligere, men nye Explorer 1200 kom som en overraskelse.  Som Tiger 800 får den et halvt dusin ulike utførsler å velge mellom for å dekke alle typer behov.

Yamaha
Yamaha fortsetter å kaste seg ut i nye modeller i høyt tempo. Mest overraskende var nye MT-10, en streetfighter som i mangt og mye er basert på superbike YZF-R1! Les alt om det kraftfulle monsteret her. Retrosortimentet utvides med nye XSR900, som hos XSR700 er en retrotolkning av tilsvarende MT-modell. Når vi først er inne på MT; nye MT-03 kommer også til Europa.