Nye Triumph Speed Triple – mer trøkk og teknologi

Triumph har tatt for seg den populære nyeste versjonen av Speed Triple fra 2011 og fylt den med moderne teknologi.

Den gamle 1050-motoren med 135 hestekrefter er gjort 10 prosent mer bensingjerrig, og den oppfyller nå kravene i utslippsnormen Euro4. Likevel har ingeniørene hos Triumph klart å lokke frem noen flere hester og mer moment fra motoren.

Ny ECU-enhet, lettere veivparti, omarbeidede forbrenningskamre, nydesignede stempler, 70 prosent bedre flyt i eksossystemet og mer effektiv kjøling er noen av de 104 forbedringene som produsenten påstår at de har fått ut av motoren.

Utover dette har et ride-by-wire-system muliggjort fire forhåndsinnstilte kjøremoduser. Speed Triple-piloten kan nå velge mellom Road, Rain, Sport og Track, samt ett der egne innstillinger kan lagres. Motorsykkelen har også fått ABS og traction control med flere innstillinger.

Den oppdaterte totalpakken med motor og radiator gjør motorsykkelen 20 millimeter smalere. Slureclutch som motvirker bakhjulsstussing ved kraftig innbremsing er mer eller mindre standard på litt større og mer sportslige motorsykler i dag. Funksjonen finnes også på neste års Speed Triple.

Den fullt justerbare fjæringen hos standardmodellen byttes hos den nye R-versjonen av Speed Triple mot Öhlins NIX30-gaffel og TTX36 RSU-bakre støtdemper. R-utgaven får også rødlakkert bakramme og framskjerm av karbonfiber, og det samme materialet finner du rundt tanken.

Estetisk sett skiller neste års Speed Triple seg ut med en ny frontlykt, nye radiatorvinger og en kuts som skal være inspirert av helkåpebroren Daytona 675R.

Noen data om effekt og ytelse er ennå ikke offentliggjort. Vi har heller ikke fått noen konkret pris.

Hva synes du om oppdateringene av Triumph Speed Triple?

Foto: Triumph

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser