9000 kilometer venter for Ullevålseter

I dag holdt Pål Anders Ullevålseter sin årlige «vinke-farvel-og-spise-lunsj-sammen-med-pressen-konferanse» på Ullevålseter. Der fikk vi og mange andre høre om en ambisiøs og seriøst satsing for å endelig kunne nå målet om en pallplass i verdens desidert hardeste motorsykkelrally.

Nytt for neste års rally er at de 30 presumtivt beste førerne i motorsykkelklassen må stille med stupede sykler, altså modeller som har blitt utstyrt med en restriktor i innsuget. Ullevålseter er selvfølgelig blant disse, men han er som vanlig en positiv mann. For første gang har han nemlig samme maskineri som sine argeste konkurrenter Marc Coma og Cyril Despres, altså fabrikksmotorer fra KTM. De to nevnte herrene har heller ikke en mannsterk KTM-fabrikk i ryggen i år, noe som har vært en gigantisk fordel tidligere.

Gode hjelpere
Det er likevel ikke fullt så enkelt som at beste mann og maskin kommer til å vinne Rally Dakar i 2010. De beste førerne har nemlig opptil flere hjelpeførere som ligger bak og sørger for støtte hvis uhellet er ute. Det har også Ullevålseter skaffet seg foran neste års løp, nemlig den gamle kjenningen Francisco Arredondo fra Guatemala. Han har kjørt i teamet til Pål Anders de siste årene, men vil i år få en mer aktiv rolle for å hjelpe nordmannen. Det kan vise seg å bli utslagsgivende i norsk favør.

Rally Dakar går i år, som i fjor, i Argentina og Chile. Starten går den 1. januar i Buenos Aires og målgang vil være den 16. januar i samme by. Totalt skal det kjøres 9 000 kilometer, hvorav 4 717 kilometer av disse er spesialetapper. Altså hvor det taes tid. Resten er transport mellom etappene.

Hva tror du om Pål Anders Ullevålseters muligheter i Rally Dakar 2010?