2018 skal bli et raskere år

Det føltes som et privilegium å prøvekjøre Husqvarnas nye totakter. Jeg kjørte dit helt overbevist om at jeg skulle teste totaktere til neste sesong for min egen del – men i etterkant er jeg ikke like sikker. Ikke for at sykkelen er dårlig på noen måte, men fordi jeg tror jeg vil trives best (og kjøre fortere) på en firetakter.

Jeg vet at jeg er sykt ambivalent rundt dette. 300 totakt er jo trivelig også på lavt turtall, men det blir nesten litt vel mye toppeffekt i en tight enduroløype – selv om Husqvarna 2018 var relativt snill i effektutviklingen. 250 krever på den andre siden at man er veldig aktiv og ikke kommer inn i svingen med feil gir, men har en toppeffekt som føles mer håndterbar for en mosjonist som jeg. Jeg er i tvil om hva som blir mest riktig, kanskje er det enda en dieseltraktor jeg vil være raskest med? 

I dag kjører jeg en KTM 350 EXC-F Six Days 2017 og har vært veldig fornøyd. Perfekt sykkel for en mosjonist. Sterk nok til å håndtere mine feil uansett girvalg, men jeg er nå rammet av lidelsen ved å ville prøve noe nytt. Jeg tenker at det også er en måte å utvikle seg på. Kanskje burde jeg teste en 300 eller 250 firetakt isteden? Eller er 2018 definitivt et totaktsår? 

Vil nok gruble en stund til, og må prøvekjøre litt mer før jeg tar den endelige beslutningen.