1000 kubikk i MotoGP fra 2012

FIM President Vito Ippolito og Dorna Sportsdirektør Carmelo Ezpeleta bekrefter endringene på www.motogp.com

Men det er ikke bare kubikkstørrelsen som endres. Det skal kun kjøres med firesylindrede motorer, med en maksimal sylinderboring på 81 mm.
– The main changes we have decided on are new rules for the MotoGP class. We will have four cylinder engines, 4-stroke of course, with a 1000cc maximum, and the bore of the cylinders will be 81mm. This base will give all the manufacturers the opportunity to start work. At the beginning of next year we will produce the new rules in a more complete format, but that is the basis; 2012 will be the year of a new era of MotoGP.»

Store endringer
Endringene til 2012-sesongen føyer seg inn i rekken over, til dels, store endringer de siste årene.
2002 – Introduksjon av 990 kubikks 4-takts MotoGP (istedet for totakts 500 kubikkere).
2007 – Maksimalt motorstørrelsereduksjon fra 990 kubikk til 800 kubikk.
2009 – 2010 – Maksimalt 6 motorer per fører i 2010.
2012 – Maksimalt motorstørrelse økes til 1000 kubikk med fire sylindre og maksimalt 81 millimeter sylinderboring.

Flere mindre tekniske regler ble også offentliggjort til 2010-sesongen, i tillegg til flere regler i Moto2. Du kan lese alle på linken under.

Hva synes du om endringene?