10 hete MC-nyheter

Klikk på bildet for å komme til VG-saken.

BMW K1600 GT/GTL
Tyske BMW har vært verdens mest offensive motorsykkelprodusent de siste årene. Nå sjokkerer de med det som er årets store touringnyhet; K1600GT/GTL.

Modellen er den første noensinne fra BMW med sekssylindret motor. Denne yter voksne 160 hestekrefter og svimlende 175 Newtonmeter. Mest imponert blir vi når de tyske ingeniørene forteller at motoren yter 70 prosent av det maksimale dreiemomentet allerede når turtallet er på 1500 omdreininger.

Det er helt perfekt for turfolket som ofte har sykkelen tungt lastet med både passasjer og bagasje. GTL-versjonen er den mest luksuriøse, med bedre passasjerplass, audiosystem, toppboks, integrert GPS, xenonlys, varme i sal og håndtak, kjørecomputer, elektronisk justerbar vindskjerm og sidekofferter.

Som tillegg kan du velge antispinn, elektronisk justerbare støtdempere, adaptive kjørelys og justerbar sal.
Pris: 316.400/329.800 kroner

Ducati Diavel
Denne italienske djevelen er en oppsiktsvekkende nyhet fra ellers svært så sportsorienterte Ducati. Så lang og lav har vi aldri sett en Ducati.

Den er selvsagt utstyrt med den obligatotiske V-twinnen, som i denne pakken byr på 1200 kubikk, 162 hester og 127,5 Newtonmeter. Ventilstyringen har teknikk hentet fra MotoGP (motorsyklenes Formel-1).

Ducati har fått Pirelli med på laget, og den sportslige dekkprodusenten har smeltet sammen et svært sportslig superbike-dekk med imponerende 240-bredde. Det gir svært gode kurvegenskaper, og dermed er Diavel noe mer enn en skinnende posør på Karl Johan. Den har dessuten antispinn, hypermoderne ABS og har nok karbon til at alarmen går hos NASA.
Pris: 239.900 kroner

Honda CBR600F
Honda satser på et sikkert kort når de relanserer CBR600F-navnet. Salgssuksessen fra 1997-2003 passer dagens motorsykkelmarked som hånd i hanske.

Lav prislapp, en passe stor motor, gunstige forsikringspremier og en sykkel med moderne ytelser er garantert en suksessformel. Her er det ikke snakk om noe ekstreme ytelser, men om en fornuftig pakke med 102 hester, mye kjøreglede for pengene og en modell som mikser kombinasjonen sport og touring på en takknemlig måte.

Chassiset og motor er hentet fra suksessen Hornet, og i praksis har Honda kledd nakne Hornet med plastikk – og vips, så har man en mellomklasse sportstourer. Perfekt for norske forhold.
Pris: 139.990 kroner.

Honda CrossRunner
CrossRunner er en helt ny modell fra Honda. Den bygger på sportstoureren VRF800 som er en av verdens mest solgte modeller.

Designen er nytt og innovativ, og dette er en av modellene det knyttes aller størst spenning til blant verdens motorsykkeljournalister.

Den er en av veldig få 2011-modeller som ikke er prøvekjørt. Fokus under produksjonen har ligget på komfort og håndterbarhet, noe som forklarer det høye styret og den lave plasseringen av salen.

Passasjersalen er uvanlig lav, noe som skal gi bedre vilkår når sidekoffertene er montert fast i bakrammen. Dessuten gir det passasjeren bedre muligheter for å prate med sjåføren. Så får det være opp til hver enkelt å vurdere om det er bra eller dårlig. Motoren er på 782 kubikk og er en av markedets få V4. Ytelsen er 102 hester.
Pris: 159.990 kroner

Kawasaki ZX-10R
Endelig har en av de japanske produsentene tatt opp kampen mot BMW S1000RR som sjokkerte hele racingverdenen i fjor med sitt beist på 193 hester.

Kawasaki svarer med total renovering av raceren ZX-10R: 200 hester (210 hester i høy hastighet pga trykksatt luftboks), antispinn, sports-ABS og ekstrem lav vekt (198 fulltanket).

Kawasaki mener de har laget verdens letteste ABS. Systemet veier to kilo, men i tillegg kommer en kilo fordi systemet krever et noe større batteri. Systemet tillater en viss låsning av bakhjulet ved hard motorbrems, noe som er en fordel ved hard banekjøring hvor det balanseres helt på grensen.

Antispinnsystemet tillater i tillegg et visst nivå av slipp på bakhjulet. Det er optimalt for maksimal akselerasjon ut av kurvene. Som om ikke det var nok: Systemet skiller mellom ulike wheelies (forhjulsløft). En wheelie hvor du kjører på dreiemomentet aksepteres, men en plutselig og ukontrollert wheelie strupes. Alt er med andre ord lagt opp til raske runder på racerbanen.
Pris: 245.990 kroner.

Kawasaki Z1000SX
Den nye sportstoureren fra de grønne japanerne spratt opp som troll i eske under den store motorsykkelmessen i høst. Z1000SX er bygget på streetfighteren (nakenmodellen) Z1000.

I denne innpakningen har den fått store kåper og vindskjerm som gir solid beskyttelse på langturen. I tillegg er passasjersalen modifisert til det bedre. Styret er dessuten trukket noe nærmere føreren, og gir dermed en mer komfortabel kjørestilling.

Bensintanken er utvidet fra 15 til 19 liter. Det gir naturlig nok større aksjonsradius. Dette er en modell som flørter både med de som ikke vil ta den helt ut med en ekte racer, og de som har kjørt racere i mange år og ønsker noe mer komfortabelt, men fortsatt vil beholde en viss sportslighet.
Pris: 208.990 kroner.

KTM Duke 125
Motorsykkelverden lider av kraftig forgubbing og denne småfrekke 125-kubikkeren fra østerrikske KTM blir tatt i mot som rene Messias i bransjen.

Med Duke 125 gjør KTM sitt ytterste for å lokke ungdommen til å bli motorsyklister. Modellen produseres av indiske Bajaj, men etter europeiske krav. Det skal gi maksimal valuta for minimal kostnad.

125 Duke er rett og slett en verdensborger med østerriksk design, kinesiske felger og polske aluminiumsdeler. Forgaffelen kommer fra KTM-eide WP og bremsene produseres av indiske Brybre. Som vi savner å være 16 år!
Pris: 45.525 kroner.

Moto Guzzi V7 Racer
Du behøver ikke ha grått hår for å få gåsehud av denne.

Moto Guzzi spiller på følelsene når de presenterer V7 Racer. Moto Guzzi viste frem V7 Racer som prototype allerede i fjor, men da med tillegget Clubman.

Til 2011 er modellen klar for å møte kunder som er mer ute etter den kule vintagefølelsen enn moderne ytelse.

Motoren leverer 48 hester, så det er ikke snakk om et effektmonster. Her er det nostalgi for alle pengene. En lærrem holder den speilblanke bensintanken på plass. Instrumentene er en miks mellom nytt og gammelt. Totalt gir det en pakke det er vanskelig å motstå.
Pris: 139.990 kroner.

Suzuki GSR 750
Japanske Suzuki har vært blant de defensive aktørene under og etter finanskrisen, men nå skjer det ting hos den tradisjonsrike motorsykkelprodusenten.

Suzuki har endelig laget modellen mange har ventet på, nemlig en konkurransedyktig nakensykkel i mellomsegmentet. Motoren er hentet fra raceren GSX-R 750 og har ytelser som kan sammenliknes med suksessene Yamaha FZ8 og Kawasaki Z750.

Rekkefireren har fått nye profiler på kamakslingene og modifiserte innsugstrakter. Hvis det ble for avansert, kan vi fortelle at det er synonymt med mer kraft nede i registeret, og GSR750 er dermed en mer kjørevennlig motorsykkel for mindre erfarne førere. Men det er krefter nok i maskinen, også for de gassglade. Modellen er nemlig rustet med 106 hester.

Motorteknikken frembringer jubel hos miljøforkjemperne: Suzuki bruker et system som heter PAIR. PAIR-systemet bidrar til renere utslipp i form av at frisk luft pumpes fra luftboksen og inn i sylindrenes eksosporter, og reagerer med ubrent hydrokarbon. Mengden ren luft som pumpes inn i eksosportene blir kalkulert på bakgrunn av gasskontrollposisjon og turtall. Resultatet er gledelig nok mindre karbondioksid i utslippet.
Pris: 139.900 kroner.

Triumph Tiger 800 (XC)
Trenden har vært der i flere år: Både norske og internasjonale motorsyklister vil ha motorsykler som utstråler eventyr.

Her hjemme er det utvilsomt Pål Anders Ullevålseter som har lagt føringen. Med Triumph Tiger 800 kan du suse innover vidder og fjell mens grusspruten står i lufta bak sykkelen, og leke at du er Ullevålseter på jakt etter ny topplassering i Rally Dakar.

Modellen finnes i to ulike versjoner, hvor XC-versjonen er den mest offroadorienterte med hardbarkede eikefelger, større forhjul og kule håndtakbeskyttere. Modellen er en direkte konkurrent til BMW F800GS som har vært en kjempesuksess her hjemme i Norge.
Pris: 136.990 kroner.