Bild
Neste artikkel

Benkmåling: Suzuki GSX-S 1000 -16

Nyheter

Suzuki GSX-S 1000 har 145 hestekrefter på papiret, men hvor sterk er den egentlig? Som alltid kan Bike gi svaret via benkmålingene våre.

Motoren, som kommer fra 2005–2008-utgaven av GSX-S 1000, har fått mildere kammer som har redusert effekten til 145 hestekrefter ved 10 000 rpm, og som gir et dreiemoment på 106 Newtonmeter ved 9 500 rpm på papiret.

Motor­karakteren er rå, og den korte lyddemperen gjør at sangen høres klart og tydelig. Krefter finnes gjennom hele registeret, og de er lette å dosere.

Da vi målte de faktiske verdiene på bakhjulet i bremsebenk, fikk vi ut maks 146,4 hestekrefter ved 11 400 rpm. Momentet lander på 103,1 Newtonmeter ved 9 300 rpm.
 

Kommentarer

#1
2018-01-04 12:35

Og hva slags måling er dette rwhp eller noe annet? Iom at det stemmer så bra med fabrikkens tall må man vel gå ut ifra at det er såkalte veievhester....

#2
2018-01-04 16:33

Tipper at rwhp betyr hestekrefter på bakhjulet. Noe som tyder på at det testede eksemplaret yter litt bedre enn reklamen sier!

#3
2018-01-04 18:09

Quote: på bakhjulet i bremsebenk, fikk vi ut maks 146,4
Da bør det være RWHP....?

#4
2018-01-04 18:52

RWHP

Rear Wheel Horse Power.....hvilket gjør teksten forøvrig meningsløs.

Noen har tuklet med turtallssperren og matingen i området over 9000 rpm.

Bare spekulasjoner men det virker ellers uvirkelig at den er nedtrimmet men gir mer effekt.

Oppgitt effekt er ikke målt, men en matematisk utregning basert på luftmengden som går gjennom + noen flere faktorer. Nå ble det vel langt ut på viddene.

#5
2018-01-04 22:02

Motoren kommer fra *GSXR*-1000 K5.
146HK ("bakhjul") er i overkant faktiskt, og er blant de "bedre" jeg har sett på nett.
Motorrad målte GSXS1000 til 156PS(hk) "på veiva" da den ble lansert våren 2015.
Så ja, denne yter *mer* enn det som står i typegodkjenning :)
Men som dynokurven viser har tilpasning til Euro4? "ødelagt" litt av den originale donor-motorens gode drag.
Den drar fint fra bunn, så er det litt "pause" fra 4-6/7k, før det igjen drar godt.
Har hatt denne siden den kom og har ikke angret.
Meget morsom sykkel.

#6
2018-01-05 01:01

Artikkelen oppgir motoren som:2005-2008.

Motoren, som kommer fra 2005–2008-utgaven av GSX-S 1000, har fått mildere kammer som har redusert effekten til 145 hestekrefter ved 10 000 rpm, og som gir et dreiemoment på 106 Newtonmeter ved 9 500 rpm på papiret.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.