PRESSEMELDING
Yamaha deltok i sitt første motorsykkelløp bare noen uker etter selskapets oppstart i 1955, da Y-A1 –Yamahas første motorsykkel noensinne – deltok i Mount Fuji Ascent Race, og tok like godt seieren i
første forsøk. Siden den gang har racing vært dypt forankret i Yamahas DNA. Over hele verden har Yamaha vunnet en overflod av løp og mesterskap, fra grasrota i klubbracing til det aller ypperste, toppklassen i Motorcycle Grand Prix. Og selv om smaken av seier er søt, har hvert skritt Yamaha har tatt i den ultrakonkurransedyktige racingverden påvirket, inspirert og blitt filtrert ned til hver motorsykkel Yamaha har produsert.
Ingen serie har dratt mer nytte av Yamahas racingaktiviteter enn deres Supersport-modeller. Med
MotoGP-inspirert design og teknologi utviklet i det mesterskapsvinnende Yamaha WorldSBKprogrammet,
er hver Supersport-modell preget av Yamahas racingrøtter. Og ingen mer enn ikoniske R1. R1 var revolusjonerende da den først ble introdusert i 1998, og har siden vunnet både løp og hjerter gjennom nesten tre tiår. Introduksjonen av crossplane-motoren i 2009, etterfulgt av den MotoGP-avledede elektronikkpakken og stylingen i 2015, ga R1-kundene et innblikk i livet til en Yamaha MotoGP-fører, og i løpet av det siste tiåret taler R1s løpsresultater for seg selv.
Siden 2015 har R1 vunnet Superbike World Championship, to Endurance World Championship-titler,
åtte All Japan Road Race Championships, åtte MotoAmerica-titler, tre British Superbike Championships og to German IDM Superbike-mesterskap. Og den dag i dag fortsetter R1 å kjempe om pallplasser og seire i WorldSBK- og EWC-mesterskapene, i tillegg til å konkurrere om titler i ulike nasjonale serier.
I løpet av det siste tiåret har det europeiske motorsykkelmarkedet sett betydelige endringer etter
hvert som behovene til førere har utviklet seg, og med utslippsforskriftene som blir strengere, og
Supersport-kategorien har tatt en ny retning. I tråd med dette vil R1s fremtid og utvikling være fullt fokusert på racing og banebruk i Europa. 2025 R1 RACE er legemliggjørelsen av denne forpliktelsen. Den nye R1 RACE tar et skritt enda nærmere YZR-M1 Grand Prix-maskinen som inspirerer både R1s estetikk og teknologi, og har MotoGPinspirerte aerodynamiske vinger, oppgradert fjæring og et helt nytt Brembo-bremsesystem for å tilby den ultimate kjøreopplevelsen.
R1 RACE har aerodynamiske vinger i MotoGP-stil montert på toppen av hovedkåpen. De nye vingene
er designet og utviklet basert på tekniske tilbakemeldinger fra Yamaha Factory Racing MotoGPteamet,
og maksimerer effekten av R1s anti-wheelie-elektronikk, samt forbedrer frontfølelsen og tilbakemeldingen ved bremsing og svinging. Laget av karbonfiber for å legge til så lite vekt som mulig samtidig som de sikrer styrke og stivhet, genererer vingene ikke bare downforce, men gir også en økt følelse av stabilitet. R1s utseende tar ett skritt nærmere den moderne MotoGP-stilen uten å gå på akkord med den strømlinjeformede og velkjente R1-designen.
R1 RACEs nye 43 mm KYB inverterte forgaffel er fullstendig redesignet og har nå individuelle justeringer for retur- og kompresjonsdemping på venstre og høyre gaffelben. Hver kan justeres individuelt, med høyre rør for returdemping og venstre for kompresjon, både høy hastighet og lav hastighet. Hvert gaffelben har nå en grunnventil, designet for å optimalisere trykket i sylinderen ved å begrense eller helt forhindre olje i å strømme inn i bunnen av gaffelen. Dette nye oppsettet resulterer i forbedret dempingsrespons, forbedret kontaktfølelse og bedre stabilitet hele veien. Et nytt Kashima-belegg gjør gull/bronsefargen mørkere med ekte ytelsesestetikk.
For å forbedre R1s banekapasitet er R1 RACE utstyrt med et helt nytt bremsesystem foran som består
av en Brembo-hovedsylinder og Brembo Stylema monoblokk-kalipere. De nye bremsene er responsive
og høytytende, og tar R1s bremsekraft til neste nivå. Den radiale hovedsylinderen har et stempel som
beveger seg parallelt med bremsehendelens vandring, og påfører trykk på en lineær måte når føreren
drar i hendelen, noe som resulterer i en raffinert følelse av kontroll. De lette Stylema-kaliperne produserer sin stoppkraft gjennom fire 30 mm stempler og er designet for å tillate en optimalisert luftstrøm for effektiv kjøling, noe som motvirker at bremsene mister effekt ved hard banekjøring.
Racing handler om å finne de ekstra tiendedelene på banen, så ingeniører ser etter ytelsesgevinster
på alle områder. Derfor har R1 RACE et helt nytt setetrekkmateriale med en ny tekstur, som gir bedre
grep samtidig som føreren enkelt kan flytte vekten. I svinger hjelper dette føreren til å føle seg mer i
kontakt med sin R1 og øker følelsen av stabilitet fra chassiset.
Den anerkjente 998cc CP4-motoren, med sin ujevne 270o-180o-90o-180o-tenningssekvens, gir sterkt,
lineært dreiemoment. Med et høyeffektivt innsug sammen med spesialdesignede vippearmer med
fingerfølgere, leverer denne racingutviklede motoren optimal baneytelse. Motoren, avledet fra Yamahas YZR-M1 MotoGP-maskin, yter 200 hk med en sterk respons mellom gasskontroll og bakhjul, noe som gjør R1 kontrollerbar og intuitiv å kjøre.
R1 RACE er utstyrt med den velprøvde Yamaha Chip Controlled gasskontroll (YCC-T), som fortsetter å
bruke en Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire-enhet som både er lett og gir føreren
utmerket gasskontroll. APSG består av en fjær, glidebryter og utveksling for å produsere ulike grader av motstand, og gjenskaper den naturlige og progressive gasskontrollen som tilbys av en tradisjonell wire.
R1 var en av de første motorsyklene som hadde MotoGP-avledet intelligens i form av en 6-akset IMU
(Inertial Measurement Unit). IMU er utstyrt med gyro- og G-kraftsensorer som overvåker helling, rulling og gange – samt et akselerometer for å måle akselerasjon forover-bakover, opp-ned og venstre-høyre. Den overfører maskinstatusdata 125 ganger per sekund til ECU, som styrer R1s sofistikerte elektroniske førerhjelpemidler, inkludert Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control(BC), Lift Control(LIF), Launch Control (LCS) og en tre-modus Engin Brake Management (EBM). På toppen av dette har R1 RACE også Yamahas Quickshift System (QSS) og Power selectionmoduser (PWR).
TEKNISKE SPESIFIKASJONER: R1 RACE
Nye MotoGP-inspirerte downforce-vinger
Ny generasjon KYB forgaffel
Ny Brembo hovedsylinder foran og Stylema-kalipere
Nytt setetrekk med godt feste
Fullt banefokus med fjerning av alle veikomponenter
998cc 200hk crossplane 4-sylindret motor med lineært dreiemoment
Sofistikert elektronikkpakke
6-akse IMU med Gyro/G-sensorer for 3D-bevegelsesdata
Banking sensitiv Traction Control (TCS) og Slide Control (SCS)
Power Delivery Modes (PWR)
Front Lift Control (LIF) og Launch Control (LCS)
Quick Shift System (QSS)
Engine Brake Management (EBM) og Brake Control (BC)
Kort akselavstand, aluminium Deltaboks-ramme
Oppstivet svingarm i aluminium/bakramme i magnesium
Bakfelger i magnesium og 17-liters drivstofftank i aluminium
4,2-tommers TFT-instrumentpanel med Track Mode
For en enda mer raffinert og racingklar baneopplevelse kan R1 GYTR skilte med alle de nye funksjonene som tilbys på R1 RACE, pluss et utvalg av racingutviklede originale Yamaha Technology Racing (GTYR)-deler for å snu hver stein i jakten på racingytelse.
I over et tiår har GYTR-tilbehøret blitt strategisk utviklet med fart i tankene av de samme resultathungrige ingeniørene som er ansvarlige for Yamahas racingsuksess. Dette inkluderer teamet bak Yamahas suksessrike innsats i både Superbike World Championship og EWC. Hver R1 GYTR tilbyr optimalisert og balansert ytelse, og er bygget og levert av en av Yamahas spesialiserte GYTR PRO-verksteder for å oppfylle FIM Superstock 1000-forskriftene. R1 GYTR er designet for å tilby den essensielle basisen for racing, og kan tilpasses ytterligere for å møte hver enkelt førers ønsker og behov i sin streben etter neste nivå av superbike-ytelse. R1 GYTR tilbyr en forbedret effekt over hele turtallsområdet og gir forfinet baneytelse for alle ferdighetsnivåer. Med et bredt spekter av ECU-justeringsmuligheter, er det lettere å oppnå den enkelte førers preferanser. Den ideelle kjørestillingen kan forbedres gjennom justerbare GYTR-fotpinnesett og styre, mens R1 GYTRs smidighet forbedres gjennom vektbesparelsene fra hver GYTR-komponent. Den lette og aerodynamiske GYTR-konkurransekåpen i karbonforsterket glassfiber, inkludert de nye vingene, er tilgjengelig i svart grunning, og inkluderer også et GYTR-dekalsett. Et racingsete forbedrer førerens manøvrerbarhet på motorsykkelen ytterligere. Kombinasjonen av de nye Brembo Stylema-kaliperne og Z04 racingklosser gir forbedret bremseytelse og raffineres ytterligere med R1 GYTR-bremseslanger.
Utstyrt med GYTR Racing ECU og racingledningsnett, er R1 GYTR et raffinert, banefokusert våpen. I et
ytterligere forsøk på å forbedre ytelsen kommer R1 GYTR med en Akrapovič-lyddemper (<100DB), 15
/42T 520 drev og et R-Series 520 racingkjede. R1 GYTR er helt nøkkelfri, med den banefokuserte GYTR av/på-bryteren, og pit boxbekvemmeligheten forbedres gjennom montering av GYTR støttekroker og den medfølgende RSeries Racing depotstøtte. Kombinasjonen av fabrikkmodifikasjoner, GYTR-deler og kunnskapen til GYTR PRO Shop-teknikerne gjør R1 GYTR raskere og mer finjustert enn noen gang før.
En fullstendig liste over GYTR-deler som er omtalt på R1 GYTR finner du nedenfor.
TEKNISKE SPESIFIKASJONER: R1 GYTR
Ny svart racingkåpe i glassfiber med MotoGP-inspirerte vinger og dekalsett
Ny generasjon KYB forgaffel
Ny Brembo hovedsylinder foran og Stylema-kalipere
Nytt GYTR-racing fotpinnesett
Nytt GYTR R1 styresett
GYTR Racing ECU (SST-spesifikasjon)
GYTR Racing ledningsnett
Akrapovic Race lyddemper med midtdempersystem (<100 dB)
GYTR AIS pluggsett
15/42T 520 drev og 520 racingkjede
GYTR ABS-emulator
GYTR PÅ/AV-bryter
GYTR bremseledningssett
GYTR racing bensinlokk
GYTR motordeksel sett
GYTR haifinne drevbeskytter
GYTR bremsehendlerbeskytter
Støttekroker og depotstøtte
GYTR styrestoppere
GYTR racingskjerm
Brembo Z04 racing bremseklosser
R1 RACE vil være tilgjengelig fra Yamaha-forhandlere fra november 2024 og R1 GYTR tilgjengelig fra
GYTR PRO SHOPS fra november 2024.