Yamaha XJR 1300 – den store, stygge ulven

For å knytte sammen ett år av byggene i Yamahas Yard built-serie presenterer nå det spanske custom-firmaet El Solitaro sin tolkning av muskelmodellen XJR 1300.

Som vanlig når El Solitario tar på seg en oppgave, fikk bygget en helt egen stil. Eller hva sies om en elegant blanding av doble lyskastere fra PIAA, samt en stor, hjemmesnekret registreringsskiltlignende navnebrikke?

Målet var å vise hvor langt man kan gå med et bygg uten verken å kutte eller sveise i motorsykkelens opprinnelige ramme. El Solitaro sier selv at de valgte å satse så mye de bare kunne på ytelse, av den merkelige grunn at det skremte dem litt …

Byggherrene har hittil bare bygd videre på tosylindrede maskiner, og er mer på jakt etter den rette følelsen enn de beste rundetidene. Men med denne Yamaha XJR 1300-utgaven har de fått  hjelp av et knippe erfarne personer fra europeisk racingindustri.

Alt er spesialbygd utenom tanken, styret og selve baklykten. Vekten er redusert fra drøye 200 kilo til 183 kilo, og knapt en skrue er forblitt urørt i motoren, som nå gir 148 hestekrefter på bakhjulet. Et portet innsug, modifiserte forbrenningskamre, høyere kompresjon og balansert veivaksel er bare noen av tiltakene for å lokke frem kreftene fra den ellers litt søvnige 1300-kubikkeren.

Som om dette ikke var nok, er innsprøytningen kastet vrak på til fordel for en rekke Lectron 42 forgassere, og tenningen ivaretas nå av et programmerbart system fra Dynatek.

Svenske Acke Rising og ISR sørger for å levere bremsekraft i form av egenkonstruerte skiver, kalipere og hendler. Eksosystemet i titan kommer fra japanske Asahina Racing, og Over Racing har skaffet til veie den racingpregede aluminiumssvingarmen.

Hva synes du om bygget?