Yamaha WR125R og X ble produsert mellom 2009-2014 og var utrolig populær blant lettvekterfolket. Nå er WR125R tilbake og blir å finne hos din lokale Yamaha-forhandler neste sesong. Yamaha skriver i pressemeldingen under at dette blir innstegsmodellen for Yamaha sine Adventuremodeller og ryktene sier at den vil bli prisgunstig.
Pressemelding 23.09.25 redigert:
-Yamaha WR125R er tilbake, klar til å introdusere begeistringen ved å kjøre en ekte dual-sport-maskin for nye generasjoner.
-Den letthåndterlige motorsykkelen gjør bykjøring og touring morsomt selv for nybegynnere, samtidig som den byr på ekte terrengegenskaper.
-Takket være variabel ventilaktivering leverer den ensylindrede 125cc-motoren sterk lav- og mellomregisterkraft for enkel håndtering, og skikkelig punch når du trenger det høyere i turtallsregisteret.
-Nøye utformet chassis og fjæringskomponenter av høy kvalitet gjør WR125R enkel å håndtere både i byen og ute i sporet.
Yamaha inviterer til eventyr med den nye innstegsmodellen WR125R. Dette er det minste medlemmet av Yamahas dual-sport-serie, og byr på ubegrensede muligheter for både urbane eventyr og tøff terrengkjøring.
Ganske enkelt raffinert
Enten du skjærer gjennom byen eller tar den utenfor allfarvei, er den momentsterke motoren, det letthåndterlige chassiset og den høye drivstoffeffektiviteten til WR125R nøye designet for å være det perfekte verktøyet for å utforske The Next Horizon. Med den allsidige motoren som utmerker seg både på og utenfor veien, den høye drivstoffeffektiviteten på over 40 km/l (WMTC-modusverdi) som gjør lange turer bekymringsløse, og det smidige chassiset som byr på en vennlig inngang til adventure, leverer WR125R motorsykkelfrihet til alle.
Den raffinerte enkelheten til WR125R skaper komfortabel og hyggelig hverdagskjøring, med funksjoner som multifunksjons LCD-instrumentering med praktisk smarttelefontilkobling, og en-kanals ABS-forbremser som gir trygge bremseytelser.
Designet på WR125R henter inspirasjon fra tradisjonelle Yamaha offroad-temaer, og blander dem med moderne innslag. Resultatet er en maskin med dristige horisontale linjer blandet med kompakte og strømlinjeformede elementer. Et eksempel på dette er den slående lyktekåpen som huser LED-frontlykten med to linser.
I tillegg til hverdagskjøringen, viser WR125R at dual-sport-ånden går dypere enn stylingen som er inspirert av Yamahas Off Road Competition-serie, og grunnen til at den bærer WR-merket med slik stolthet. Med kapasitet som strekker seg langt utover offroad-bruk, muliggjør WR125R eventyr på et bredt utvalg av underlag, noe som gjør den til en ekte allrounder, like lykkelig i byen som den er i endurosporet.
Målrettet kraft
Kraft er ikke alt, men den 125cc væskekjølte, SOHC, 4-ventils, innsprøytningsmotoren leverer godt over sin vektklasse, med engasjerende, men likevel lettkjørt ytelse.
Takket være variabel ventilaktivering (VVA) som automatisk og sømløst bytter mellom to innsugskamprofiler, tilbyr WR125R rikelig med dreiemoment i lav- og mellomregisteret og sterk effekt høyere i registeret. Dette resulterer i en svært allsidig og effektiv motor med makseffekt på 11 kW som oppnås ved 10 000 o/min og maks dreiemoment på 11 Nm ved 6 500 o/min. Den fleksible kraftleveransen, kombinert med den utmerkede gasskontrollen, reduserer sannsynligheten for at uerfarne førere kveler motoren når de kjører på ujevne terrengoverflater, og håndterer start-stopp-kjøring i urbane miljøer helt uanstrengt.
Motoren reduserer også utslipp med to katalysatorer, en -O2-sensor og et fordampingssystem, som alle bidrar til å gjøre den mer miljøvennlig og i samsvar med de nyeste EU5+-forskriftene.
Lett å håndtere
Den smidige fjæringen og det fleksible chassiset fungerer i harmoni med motoren, og bidrar til å gjøre WR125R meget kapabel selv i ulendt terreng. Semi-dobbel ramme gir god følelse på varierte underlag, selv i høyere hastigheter. Fjæringen består av en 41 mm KYB-gaffel og en Monocross-støtdemper for å absorbere støt og motstå bunning. Oppsettet gir stabil kjøring både på og utenfor veien. Ytterligere bidrag til kontroll over utfordrende terreng kommer fra et oppsett med 21-tommers framhjul og 18-tommers bakhjul som brukes på tvers av Yamahas Adventure-serie. Dette sørger for utmerkede terrengegenskaper.
Det er enkelt å kontrollere sykkelen i variert terreng takket være det flate setet. Dette gir en svært fleksibel kjørestilling, og lar føreren bevege seg fritt på sykkelen og overføre vekt for å finne den perfekte balansen. De glatte sidepanelene gjør det enkelt å flytte fra stående til sittende, og brede fotpinner gir rikelig med kontroll. Setehøyden på 875 mm gjør det mulig for de fleste førere å plassere en fot på bakken uten å måtte strekke seg for langt, noe som gir ytterligere trygghet når man stopper.
Det er enkelt å bytte mellom on- og offroad-kjøring med WR125R. Dunlop D605-dekkene tilbyr allsidige egenskaper for de som ønsker å pendle eller hygge seg med sykkelen i bymiljø, men samtidig kjenner på eventyrlysten og ønsker å utforske det ukjente. De gir utmerket grep selv når asfalten tar slutt. Det lett tilgjengelige luftfilteret er lett å bytte, og bidrar ytterligere til å holde det påkrevde vedlikeholdet enkelt.
Viktigste egenskaper
-Ekte dual-sport-egenskaper
-Momentsterk 125cc motor med Variable Valve Actuation (VVA)
-Enkel å håndtere i all slags terreng
-Multifunksjons LCD-instrumentering
-Skivebremser med ABS foran
-Høy drivstoffeffektivitet (40 km/L; WMTC-modusverdi)
-Svært fleksibel kjørestilling
-Dekk som kan brukes til alt
-Chassis for dventure
-Lite vedlikehold, selv ved offroad-kjøring
-Moderne design møter tradisjon
Farger og pris
WR125R vil være tilgjengelig i to farger: Icon Blue og Yamaha Black. Fullstendige detaljer om tilgjengeligheten og prisene på den nye WR125R vil bli kunngjort senere i 2025.