Yamaha FJR 1300 AE

En ukes tid byttet jeg veivalg for vanlig jobbpendling. Fra halvparten trivelig landevei til halvparten motorvei kjørte jeg motorvei hele veien. Grunnen var at denne arbeidsuken ble tilbrakt i salen på Yamahas klassiske sporttourer FJR 1300, som ble oppdatert til i år. I sannhetens navn ble det også litt offensiv gassing på mindre landeveier, selvfølgelig bare for å prøve ut. Dette er mest sannsynlig den siste oppdateringen av 15 år gamle FJR 1300 før modellen har gjort sitt. Spørsmålet er om vi i det hele tatt vil få se en etterfølger.

Yamaha stikker ikke under en stol at det er en mildt sagt velprøvd grunnkonstruksjon hos FJR 1300 de nå har fiffet opp. Men nye frontlys, LED-baklykt, kurvelys, nydesignet instrumentering, samt en fresh og grå metallic-lakk gjør at sykkelen likevel holder tritt designmessig i det moderne trafikkbildet.

Lettere sekstrinnskasse
Dette skal være den første Yamahaen med en girkassefunksjon med skråstilte drev i kombinasjon med en separat dog-ring-clutch. Yamaha har med dette klart å presse sammen seks gir på samme plass som tidligere bare rommet fem. I tillegg er den nye kassen 400 gram lettere enn den foregående. Dette betyr at det fantes en god del å utvikle hos girsystemet på FJR.

Første- og andregiret er litt lenger enn før, mens tredjegiret stort sett er det samme. Fjerde og femte er litt kortere, og dette skal gjøre at du kan utnytte mer av momentet i den store motoren i høy fart. Sjettegiret er litt lenger enn det gamle femte. Kardangdriften er den samme som før, og i kombinasjon med den sterke motoren er kjøreopplevelsen ultrajevn og førervennlig. FJR har nå også Yamahas A&S-clutch, som gir lavere fjærmotstand i clutchen, samt slurefunksjon for mindre uro i chassiset ved voldsomme nedgiringer.

Bygd for rask og komfortabel touring
Det er på de større åpne veiene at FJR virkelig hører hjemme. Den velprøvde rekkefireren på 1 298 kubikk fikser problemer på høyeste gir fra 60 km/t, det vil si uten passasjer og oppakning. Sykkelen er bygd for relativt rask og komfortabel touring, og med årene er egenskapene blitt forfinet. Det er på den andre siden med et visst strev og møye jeg krongler meg frem gjennom den tette bytrafikken på gatene nærmest redaksjonen. Selv om clutchen er blitt lettere, har føreren fortsatt nærmere 300 kjøreklare kilo å holde styr på.

Jeg møter et par andre FJR-pendlere til og fra hovedstaden i løpet av uken, og det er lett å forstå valget deres på byens større inn- og utfartsveier. Gjennom årene er det solgt cirka 60 000 eksemplarer av modellen i Europa. Selv om den gamle skolen av sporttourere mer eller mindre er forsvunnet til fordel for mer allsidige asfalteventyrere, vil Yamaha sikkert selge bra også av denne versjonen av FJR. Mye takket være de velprøvde touringegenskapene, som nå er blitt hakket bedre.

Artikkelen sto for første gang på trykk i BIKE nummer 8 2016.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Niklas Carle, Yamaha