Vi har kjørt nye Aprilia RSV4 – «Helt fantastisk!»

Siden RSV4 ble lansert, har denne vært en svært fin maskin med et førsteklasses chassis. Med den nye motoren på over 200 hestekrefter har Aprilia nå også effekt nok til å ta opp kampen med motormonstre som blant annet BMW S 1000 RR.

Grunnen til at Aprilia satstet hardt på motoren er enkel. For å kunne være konkurransedyktig i Superstock 1000, enkelt forklart en supportklasse til Superbike, måtte RSV4 få opp effekten i originalutførsel, siden regelverket om hva som kan modifiseres i Superstock er ganske restriktivt. Og satsingen virker å ha gitt resultater, for på Assen for bare et par dager siden tok Aprilia seieren foran et knippe Ducati Panigale 1199 R.

– Det er en helt fantastisk sykkel, forteller en nesten poetisk sjefredaktør. – Merkbart mer effekt på topp, samtidig som den utrolig fine kjørbarheten og følsomheten vi satte pris på hos tidligere årsmodeller fortsatt finnes der, om mulig enda bedre.

Aprilia valgte å legge lanseringen til italienske Misano, en bane som i vinter fikk helt nytt dekke, og der den varierende banelayouten passer utmerket for en superbike som krever både effekt og smidighet.

– Banen er som en drøm, fortsetter Magnus. – Skikkelig bra grep, og en overflate glattere enn et dansegulv. Det er vanskelig å forestille seg en bedre form for banekjøring enn å få anledning til å få låne en helt ny superbike på en bane som denne. En svært bra dag på jobben!

Prøvekjøringen av Aprilia RSV4 kan du lese allerede i Bike nummer 6. Men hvordan vil Apriliaen klare seg mot konkurrentene i klassen?

– Vi kjører en test mellom Aprilia RSV4, BMW S 1000 RR, Yamaha R1 og Ducati 1299 Panigale allerede i slutten av april, på Mantorp Park, sier Magnus Wallner. – Det kommer til å bli steinhardt, og Mantorp er en av få svenske baner der høy effekt virkelig spiller en rolle. Men det skulle ikke forbause meg om RSV4 også blir en hvass konkurrent i 2015; så bra er den.