V4-motoren allerede raskere enn v-twinnen

Neste sesong debuterer Ducati Panigale V4R i World Superbike, og dette er første gang produsenten konkurrerer med en firesylindret motorsykkel i serien. Nåværende Panigale R, med sin store v-twin, har ikke klart å bli noen vinner i den tøffe serien, som domineres av firesylindrede motorsykler. Men med Panigale V4R har den Bologna-baserte fabrikken som mål å sørge for fremtidige endringer.

Allerede i år ble det presentert en gateversjon av Panigale V4, imidlertid med en 1100-kubikks motor som ikke kan konkurrere i World Superbike. Der sier reglementet at motorstørrelsen for firesylindrede motorer skal være maks 1000 kubikk, eller maks 1200 for tosylindrede motorer.

Utviklingen av Panigale V4R har imidlertid pågått i lengre tid, og tester er kjørt på verdensbasis både når det gjelder motor- og fjæringskomponenter. Ducati har i lang tid hatt et tett samarbeid med svenske Öhlins når det gjelder fjæringskomponenter, og ifølge ryktene har prototyper av V4R nå kjørt flere runder på Gelleråsen for å videreutvikle fjæringen.

Foran Misanos MotoGP snakket Ducatis Paolo Ciabatti med Simon Crafar (MotoGPs reporter i depotet) om de seneste testene med den nye motorsykkelen.

– Vi er på et sted i utviklingen av nye Panigale V4 Superbike som krever en veldig rask fører for å takle nivået på den nye sykkelen. Testen var veldig positiv, men det finnes fortsatt noen mindre detaljer vi må fikse. Vi er veldig fornøyde hittil, ikke minst siden motorsykkelen er raskere enn v-twinnen.

– Vi hadde en av Chaz Davies sine nåværende motorsykler med oss på testen, slik at vår raske testfører Michele Pirro kunne gjøre en sammenligningstest; den nye sykkelen mot den gamle. V4-en er allerede raskere, dette betyr mye for oss, og vi har nådd et tilfredsstillende nivå som vi kan jobbe videre fra. Hele prosjektet er en stor suksess, forteller Ciabatti.

Ducati Panigale V4R debuterer i 2019, med førerne Chaz Davies og Alvaro Bautista. Sistnevnte tar steget ned fra MotoGP-serien, til tross for fine resultater på tampen av sesongen. Hva den nåværende fabrikkføreren i Ducatis Superbike-team Marco Melandri skal gjøre i 2019, er ennå uvisst. 

 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser