Ubønnhørlig slutt med Triumph for AMD – ubegripelig sier kundene
AMD mistet i februar agenturet på Triumph etter 30 år som forhandler. Geir Arnestad og AMD har bedt om å få opprettholde statusen som servicepunkt for kundene sine, men i dag (31.07) har den skandinaviske importøren i Sverige blankt avslått dette. Fra og med 1. august er det ubønnhørlig slutt og AMD vil fra da av ikke kunne betjene gamle og nye kunder, det skjønner kundene vi har snakket med absolutt ingen ting av og de er ganske frustrerte. Geir Arnestad beklager dette ovenfor alle sin kunder.
Tekst/foto: OA Isdahl
AMD har vært forhandler i ca 30 år og besitter flere tiårs kompetanse på merket. For tre år siden var AMD den største forhandleren av merket i Norden og selger fortsatt veldig mye Triumph. Det betyr tydeligvis lite for den skandinaviske importøren som fra og med i går (01.08) setter kroken på døren for Triumph og AMD. Vi har snakket med flere Triumph-kunder som skjønner lite eller ingen ting av dette. Kundene vi har snakket med sier at de likevel kommer til å bruke AMD eller selge å kjøpe et annet merke.
Geir Arnestad beklager dette veldig ovenfor sine kunder og må nå avvikle denne delen av porteføljen så fort det lar seg gjøre. Triumph er lite samarbeidsvillig og synes derav å være mindre opptatt av hva den kundegruppen til AMD måtte mene om dette. Så får vi se hvordan det går på lengre sikt.
Den norske forhandlerstukturen har vært i endring det siste året og Speed Motorcenter i Sandefjord fikk en tilsvarende kalddusj av BMW i fjor, de fikk heller ikke være service-punkt lenger i år med mindre de godtok vilkårene som ble satt. Dette registrerer selvfølgelig den norske motorsyklisten som er ganske lojal til egen forhandler og vi har i tilsvarende saker tidligere sett at mange av kundene da rett og slett bytter merke for å bli hos forhandleren de har tillit til.
Så får vi se hvilke erfaringer Triumph gjør i denne saken, det tar tid å bygge tillit og lojalitet, men bare sekunder eller en gal beslutning å rive det samme ned.
Kompetanse, forutsigbarhet og tillit er viktig
Motorsykler er som barna våre, de er viktig for oss, vi velger kun det beste vi har kjært, og vi har som eiere behov for å ha tillit til de som reparerer eller vedlikeholder syklene våre. Brytes denne tilliten så blir den vanskelig å etablere den på nytt.
Uansett hva den skandinaviske importøren nå gjør, så må den norske motorsyklisten kunne oppleve at man blir tatt på alvor, at det tas gode og riktige valg som dekker våre behov og bygger opp under nettopp tillit, troverdighet og en grad av forutsigbarhet.
Så langt forstår Triumph-eierne vi har snakket med lite av denne beslutningen.