Tuning KTM990 Adventure, Acra lyddempere

Vi begynner først med eksosanlegget der vi først og fremst ønsker mere effekt. Normalt der det er lettest og hente effekt og enkelt å montere. Ettersom Acrapovic selges gjennom KTM systemet og normalt skaffes på et par dager er det et enkelt valg. Det som også er så utrolig bra med Acrapovic utover at de har en helt vanvittig finish er at anleggene gir bra med effekt og ikke minst lite støy. Den ekstra lyddemperen som er uttagbar kan godt sitte i ettersom den nesten ikke tar noe effekt. Acrapovic lyddemperne kommer også med innebygget catalysator og ec godkjenningspapirer om du ønsker ha alt på stell. Må vel også nevne at effektøkningen uteblir når alt inni er på plass.

Vektmessig veier lyddemperne fra Acrapovic 3,7 kg mot hele 9,3 for orginaldemperne, altså 5,6 kg lettere som også er verdt å ta med seg. Størrelsemessig skiller de seg lite men Acra demperne ser jo vesentlig råere ut.

Sammen med anlegget legger vi inn en egen programvare fra KTM som er spesielt tilpasset for de nye lyddemperne. Får vi mere ut må vi jo ha mere inn. Anbefaler ikke å montere bare lyddemperne og ikke endre mappingen.

Første bremsebenkkjøring
Ved å kjøre sykkelen først orginal fikk vi ut ca 98,5 hk på bakhjulet noe som er forventet effekt i forhold til hva som er oppgitt. Med Acrapovic lyddemperne og riktig mapping ble det 102,5, en økning på 4 hk. Ved prøvekjøring kjennes det ut som mye mere enn det pga økningen kommer helt fra tomgang. Vi merker også gassresponsen er mindre sensitiv ved av og påslag fra tomgang. Motoren går merkbart finere. Men altså fremdeles ikke helt optimalt lettkjørt i bytrafikk. Vi får forske litt til på det punktet.