Triumph Trident på Tenerife

Nye Triumph Trident – full rapport i neste nummer av Bike!

Akkurat nå prøvekjører Bike en av Triumphs viktigste modeller på den solfylte øya Tenerife: Et dramatisk fjell-landskap med store høydeforskjeller byr på herlige mc-veier der nyheten får vise hva den duger til. Trident er aggressivt priset – 119.900 for basismodellen i sort. Noe som virkelig er spesielt er at sykkelen kan leveres som A2 og deretter kan den elektroniske strupingen fjernes for å få full effekt – 81 hester ved 10.250 omdreininger. Maks moment er 64 Nm og 90% av det er tilgjengelig mellom 3600 og 9750 omdr. I praksis betyr det godt drag på de turtall som vanligvis brukes.

Den tresylindrede motoren på 660 ccm er hentet fra Street Triple S, men har en mengde nye deler og er i tillegg Euro-5 tilpasset. Trident leveres i fire fargekombinasjoner –
vi kjørte basisversjonen i mattsort og sølv/rødt. Sykkelen leveres også i hvitt og blank sort

Første dag kjører vi opp i høyden. Nede ved kysten er det varmt og godt men temperaturen faller fort og vi vi ser snart isflekker langs veien. Landskapet er fantastisk – det er som å være på månen. Vi er høyt over skyene som ligger som et ullent teppe under oss. Veiene er slik de vanligvis er i fjellområder: Ekstremt svingete. Det gjør at Tridenten får vist hva den duger til i et forholdsvis høyt tempo.

Det kan være verd å huske på at dette ikke er en sportssykkel, men en ekstremt snill og prisgunstig begynnermodell. Triumph ser for seg tre kundekategorier: Nybegynnere, gjenfødte og erfarne førere som vil ha en ekstra lettkjørt sykkel i garasjen.

Til tross for prisen er sykkelen meget bra: Stabil og sikker i hårnålene, trygg på høyfartspartiene. Den kjennes definitivt ikke ut som en økonomimodell, selv om prisen er lav. Vi bringer full rapport fra prøvekjøringen i neste nummer av Bike.
Følg med!

Andre artikler du kanskje vil like

Sist nummer

Annonser