Triumph Tiger 1200 oppgraderes for 2024

Triumph Tiger 1200 har fått en rekke forbedringer for 2024

Triumph Tiger 1200 er Triumphs største adventuresykkel, og for 2024 er egenskapene forbedret ved hjelp av en rekke endringer. Dette dreier seg hovedsaklig om motoren og ergonomien, og skal gi Triumph Tiger 1200 en mykere, mer raffinert motor og gjøre det enklere og morsommere å kjøre.
Motoren er det som har endret seg mest for 2024, selv om ytelsen er den samme med 148bhp og 130 Nm. Triumph har økt motorens roterende masse og brukt en ny strategi for motorbalansering. Med det blir motorgangen mykere fordi det lagres mer energi i motoren mellom forbrenningsfasene. På grunn av T-plan veivakselen som Triumph bruker i Tiger 1200-motoren er motorens tenningsrekkefølge ujevn, og dette kan skape vibrasjoner og ubehag – ved å øke roterende masser ønsker man å bli kvitt dette.
I tillegg til reduksjonen i vibrasjoner får motoren en fordel ved lavt turtall, hvor kraften blir lettere å dosere. Triumph sier at dette er spesielt fordelaktig offroad, og et nytt clutchdesign gir mykere nedgiring til første gir. Når det gjelder ergonomi: Setet har en flatere profil og gir føreren mer plass å bevege seg, noe Triumph sier vil øke komforten på lengre turer.

Endringer i motor gir bedre offroadegennskaper

I tillegg er funksjonen Active Preload Reduction, som Triumph lanserte i fjor, inkludert som standard på 2024 Tiger 1200. Ved å trykke på «Home»-knappen på styrebryterne i ett sekund, kan føreren aktivere funksjonen som reduserer setehøyden med 20 mm ved bremsing til stopp. Dette er mulig takket være Showa aktivt fjæringssystem som Triumph bruker på Tiger 1200-serien. Et ekstra lavt sete er også tilgjengelig og det reduserer setehøyden med ytterligere 20 mm. Øvrige funksjoner som er overført fra forrige versjon av Tiger 1200 inkluderer en syv-tommers TFT-skjerm, Triumph Blind Spot Radar System, krengningssensitiv Traction Control og ABS, seks Ride modes, adaptivt LED lys, Triumph Shift Assist, varme i håndtak og sete, dekktrykkovervåking, Hill Hold assist, og Brembo Stylema kalipere.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser