Triumph Bonneville T120 Black

Det er 15 år siden Triumph var her sist. Da lanserte den britiske produsenten en retromodell under Bonneville-flagget, som skulle bli en av de mest populære syklene i den nye generasjonens customiseringskultur. Interessen for gamle scramblere og caféracere er økt de seneste årene, og har fått en bredere tilhengerskare enn bare motorsykkelgale garasjefriker. Triumphs konkurrenter har selvfølgelig snappet opp dette, og har i et par år finslipt modellprogrammet med minst en designmessig tilbakeskuende modell med moderne teknologi under skallet.

Lett tilgjengelig kjøreglede
Det er klart og solfylt vårvær, og jeg befinner meg i salen på nye T 120 Black. Foran meg snor en mindre portugisisk landevei seg. Dette er basismodellen i den nye Bonneville-familien som Triumph har jobbet i nærmere fire år for å utvikle. De andre versjonene som hittil er offentliggjort er innstegsykkelen Street Twin og sportslige Thruxton.

Jeg sitter komfortabelt i den passe myke salen. Hendene griper rundt et litt høyere og bakovervinklet styre med standardmonterte varmeholker. Den nyutviklede 1200-kubikkeren som tøffer av gårde i den klassiske vuggerammen er væskekjølt og optimalisert for høyt dreiemoment i et bredt register. Maks dreiemoment er 105 Newtonmeter allerede ved 3 100 rpm, som borger for lett tilgjengelig kjøreglede. Makseffekten er 79 hestekrefter, og de finner du ved 6 550 rpm.

Akselavstanden oppleves som lang, og i kombinasjon med fine støtdempere og et 18-tommers forhjul gir dette trygge veiegenskaper. Veien er tidvis svært dårlig, men jeg blir verken sliten i ryggen av støt eller sjøsyk av gyngete dempere; kjøreegenskapene føles moderne.

Motorlyden er umiskjennelig fra en britisk parallelltwin, og Triumph har så visst lagt ned et stort antall timer på å designe de klassiske lyddemperne for å finne riktig toneleie. Girkassen er lettarbeidet og distinkt, med en fin mekanisk følelse som harmonerer fint med hele konseptet.

Utmerkede svingegenskaper
Det er en fornøyelse å svinge sykkelen inn i ulike svingkombinasjoner og så akselerere stabilt ut gjennom disse på tredje eller fjerde. Spesielt mye giring blir det ikke med såpass mye dreiemoment tilgjengelig så å si konstant. Clutchen er nesten overdrevet lett og smidig å dosere, og dette gjør det enkelt å håndtere T 120 når det krongler seg til i trafikken. ABS er selvsagt standard, og det samme er traction control.

Via Ride By Wire kan også et regnnivå med mildere gassrespons tilbys. Men allerede i standardnivået Road er responsen fra gassrullen svært beskjeden.

– Vi har rettet T 120 inn mot en spesiell type førere. Vi forstår dem som tidligere har kjøpt T 100, og vi vet hva de vil ha. Det er komfort, raffinement, lettkjørthet og en trivelig kjøreopplevelse. Så den har med hensikt fått en mye mykere respons, forklarer en av Triumphs sjefingeniører Stuart Wood når han sammenligner T 120 med det mer sportslige søskenet Thruxton.

Retropreget utseende
De nye Bonneville-syklene ser til og med mer klassiske ut enn deres moderne forgjenger, og mye vekt er lagt på å trylle vekk slikt som katalysator og radiatorslanger. Den smale radiatoren foran motoren kunne ikke gjemmes helt, men den er blitt så slank som mulig. For å bistå med kjølingen har sylinderne fått kjøleribber som også tilfører mer retrofølelse.

Tostemplede kalipere fra Nissin gir tilstrekkelig bremsekraft både foran og bak. Foran sitter det doble 310-millimeters skiver, og bak finner vi en 255-millimeters skive.

Detaljfølelsen er høy, og når du går en runde rundt motorsykkelen, finner du flere pene og smarte løsninger. Logo på lykten, USB-uttaket under salen, og det fenomenalt pene tanklokket er noen av disse. Motorsykler av dette slaget har en lengre stipulert livssyklus enn andre modeller, og det var ekstra viktig for Triumph å få det riktig fra starten av.

1200-kubikker som innstegsmodell
Det kan føles litt merkelig å anbefale en 1200-kubikker som innstegsmodell, men Bonneville T 120 er så lettkjørt og allsidig at den fungerer fint for dem som akkurat har fått opp øynene for motorsykkelkjøring. Hvis det finnes noen ulemper å snakke om, så er det muligens mangel på litt mer karakter.

Når en motorsykkel ser ut som noe Steve McQueen kunne hatt i garasjen, gjør dette at vi muligens forventer litt mer bitt i bremsene og en anelse hvassere chassis.

Men Triumph tilbyr faktisk et arsenal av kit og tilbehør som med enkle grep designer sykkelen akkurat som du ønsker. Det betyr en motorsykkel å vokse med.  

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 6 2016.
Tekst: Andreas Jennersjö Foto: Triumph

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser