Trenger vi nye reguleringer eller er frivillighet nok?

Pressemelding fra NMCF: Det var spørsmålet da NMCF deltok med innlegg for MC-bransjen på et fagmøte som Trygg Trafikk arrangerte denne uken. Stadig flere mener tiden er moden for å innføre obligatorisk kontroll av teknisk tilstand på MC.

«Mange forbinder motorsykkel med frihet og gode opplevelser. Samtidig er dette et krevende kjøretøy hvor føreren sitter ganske ubeskyttet. Risikoen for å bli drept eller hardt skadd på lett og tung MC er mye høyere enn for andre kjøretøy. Førerkompetanse har stor betydning for å redusere ulykker, men vi trenger flere tiltak når det gjelder infrastruktur, atferd og sikkerhetsutstyr.»


Dette var bakteppet for fagmøtet i Trygg Trafikks lokaler. NMCF, Statens vegvesen, MC-forsker Jan Petter Wigum, importørene og brukerorganisasjonen NMCU holdt innlegg med sine tanker om MC-ulykker.

Møtet ble ledet av Trygg Trafikks fagsjef, Bård Morten Johansen. Han er også organisasjonens deltaker i MC-dugnaden.

Mange aktiviteter med sikkerhetsfokus
NMCFs Olaf Olstad tok for seg aktivitetene MC-forhandlerne har gjennomført på dette området i 2025. NMCF er blant bidragsyterne i «MC-dugnaden», en dugnad som arbeider med føringene i Nullvisjonen. NMCF har flere tiltak med i handlingsplanen som skal bidra til færre ulykker på norske veier.

-NMCF har fokus på de områdene vi har kompetanse på og der vi kan gjøre en forskjell. Det gjelder spesielt teknisk tilstand på motorsykler, bruk av sikkerhetsutstyr og arbeid med holdninger direkte mot brukerne, sa Olstad.

Målrettede tiltak
Han understreket betydningen av at MC-dugnaden bruker fagekspertise innenfor de ulike feltene når det skal arbeides med ulykker.

-Dersom vi skal nå målgruppene med gode og målrettede tiltak er det helt avgjørende at det er troverdighet bak de ulike budskapene, utdyper Olstad.

Ekstra innsats i år
NMCF har gjennom flere år gjennomført sikkerhetstiltak, både sentralt og ute hos forhandlerne. Viktigst har den årlige «TS-dagen» hos forhandlerne vært. Denne arrangeres på våren.
I tillegg har det vært ekstra fokus på sikkerhetsbekledning gjennom hele årets sesong, og spesielt under kickstarten i april.

NMCF har også produsert en helt ny sikkerhetsbrosjyre med mange gode tips, veiledning og holdningsskapende arbeid. Disse er delt ut hos forhandlerne. Unge og ferske motorsyklister har vært prioritert målgruppe for dette arbeidet.

Klikk for bildet for å komme til NMCF sin nettside der en kan laste ned sikkerhetsbrosjyren som pdf-fil.



Har avdekket mange feil

NMCF har bistått myndighetene med data for teknisk tilstand på MC. Dette arbeidet har avslørt at mange kjører rundt med alvorlig feil på sine tohjulinger. Statens havarikommisjon har sett spesifikt på 125-kubikkerne, og her er det avdekket mer eller mindre alvorlige feil på en av tre lettmotorsykler.

-Det kan ikke utelukkes at feil med bremser, støtdempere eller dekk kan ha bidratt til alvorlige ulykker. Det må vi gjøre noe med, og tiden er kanskje inne for å drøfte obligatorisk kontroll av tohjulinger, slik det allerede er på biler. Så får man sammen se på hvordan dette skal løses i praksis, sier Olstad.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser