Touratechs moderne tolkning av BMW HP2

Tyske Touratech, som fokuserer på touringutstyr for offroadkjøring, har dypdykket i kassen med BMW Motorrad-utstyr og bygd denne overmotoriserte lettvekteren.
 
Målet var å bygge en offroader som veide under 200 kilo, med BMWs 1200-kubikks bokser som grunnlag. Store deler av chassis, motor og girkasse kommer fra R 1200 Roadster. Kardangdriften og bakdemperen er hentet fra R 1200 GS, men takket være slektskapet med R 1200 Roadster, har en kunnet montere en vanlig USD-gaffel.
                                                                                                           
Med 125 hestekrefter og en vekt på like over 200 kilo skal dette være en svært så sprek muskelsykkel for offroadkjøring. På endurovis er bensintanken i bakrammen, og der rommes totalt 18 liter. En stor del av plasten er karbonfiberforsterket, og eksossystemet er av titan for å spare vekt.

BMW Motorrad har vært behjelpelige med å bygge de to prototypene, men siden disse er bygd på initiativ av Touratech, kan det ikke garanteres noen ny modell, men vi kan jo alltids håpe.

Modifiseringene er:

  • Airbox: carbon fibre reinforced plastic with original air filter (Touratech / TT-3D)
  • Fairing: aluminium tube construction (Touratech)
  • Tank: aluminium, lowered side walls, capacity approx. 16.2 l (Touratech / TT-3D)
  • Fuel pump: in separate plastic tank (1.8 l) beneath the main tank
  • Seat: enduro rally seat made from PU foam (Touratech / TT-3D)
  • Frame: unnecessary mounting brackets removed
  • Rear frame: aluminium with partially load-bearing function (Touratech)
  • Handlebar & fittings: Magura TX handlebar, very light high-performance radial-pump master cylinders for clutch and brake (Magura HC3)
  • Triple clamp: custom-made by XTRIG
  • Stem: aluminium tube construction (Touratech)
  • Brakes: front: 1 x brake disc Ø 300 mm; rear: 1 x brake disc Ø 276 mm
  • Brake lines: braided steel hose (Stahlflex)
  • Bracket fork protector / brake hose guide: aluminium (Touratech)
  • Bracket for number plate, rear light / indicators: plastic parts (Touratech / TT-3D)
  • Rear light: BMW R nineT kit
  • Main headlight: BMW G 450 X kit
  • Indicators: BMW R 1200 GS
  • Enduro exhaust system: titanium and carbon fibre reinforced plastic, custom-made by Akrapovič
  • Rear silencer bracket: aluminium (Touratech)
  • Battery: lithium-ion 12 V, 4.6 Ah
  • Rear fairing: carbon fibre reinforced plastic (Touratech / TT-3D)
  • Wheels: rugged Haan Excel rims (custom-made) with Metzler Karoo 3 tyres; front:  21 x 2.15 with 90/90 R21, rear: 17 x 4.24 with 150/70 R17.
  • Skid plate: carbon fibre reinforced plastic (Touratech / TT-3D)
  • Sport mudguard: carbon fibre reinforced plastic (Touratech / TT-3D)