Tøft bygg basert på Yamaha XV950

Byggeren Roderick Seibert fra Amsterdam tilbrakte vinteren med å demontere og kutte i en Yamaha XV 950, på oppdrag av produsenten.

Han forlenget rammen, og i samme åndedrag ble de doble bakdemperne erstattet med en enkel. Nesten alle originaldelene forsvant interessant nok fra motorsykkelen, til tross for at dette er et Yamaha-godkjent bygg. Den momentsterke luftkjølte motoren ble imidlertid igjen, og som hos originalsykkelen er den en fremtredende del av designen.

Roderick Seibert har lagd en egen bensintank, sal og egne motorkåper til motorsykkelen. Han fikk hjelp til å bygge eksossystemet av custombyggerne hos Nozem, og karbonfiberhjulene kommer fra Dymag. Bremseskivene på 320 millimeter er fra Brembo, og det samme er kaliperne, som er av monobloc-typen.

Både foran- og bakdemperen er fullt justerbare og kommer fra velkjente K-Tech. Den cirka 50 hestekrefter sterke originalmotoren har fått en Power Commander fra Dynojet, og girkassen er utstyrt med quickshifter fra samme produsent.

Inspirasjonen til sluttresultatet kom delvis fra eldre saltørkenracere som ble bygd for å sette hastighetsrekord. Roderick Seibert jobbet sammen med klokkeprodusenten TW Steel under prosjektet, og det tydeligste tegnet på dette er den svarte klokken i instrumentpanelet.