Tips foran Gotland Grand National

Det er få ting som kan måle seg med massestarten i Gotland Grand National. Følelsen når feltet slippes av gårde og du drønner i vei mot den innledende svingkombinasjonen sammen med et hundretalls andre gærninger, er vanskelig å slå. Vi snakker om en stor dose adrenalin, men for mange er dette også blandet med en smule angst. Det er minst tre timer med hardkjør som ligger foran deg.

Siden det nå bare er dager igjen til starten, håper jeg (for din egen skyld) at du har kjørt mengder med kondisjonstrening, uansett om dette er i enduroløypa, på crossbanen, med løping eller sykkel. Navnet enduro stammer opprinnelig fra den spanske og italienske formen av endurance, som betyr utholdenhet. Så hva sporten handler om, er ganske åpenlyst.

Motorsykkelkjøring er alltid å foretrekke, det er jo dette du skal bli så god som mulig til. Men mange vil kunne forbedre resultatet betydelig ved i løpet av sommeren å legge inn løping eller sykkel som kompletterende treningspass, hvis du ikke har mulighet til å trene enduro eller cross flere dager i uka. Bare ved å kjøre ett pass i uka er jeg overbevist om at du kan forbedre resultatet på GGN. 

Men nå er det som sagt litt for sent å starte kondisjonsretningen, så la oss hoppe over den biten. Et tips til deg som kjører første gang, er imidlertid å sørge for at du står mye. Et treningstips er kjørepass på en og en halv time, stående. Regn også med at det blir sporete … Skal vi tro forhåndstipsene, ser det dessuten ut til å bli ekstremt vått i år, og da er det flere enn en som kommer til å overraskes av hvor glatt kalksteinen kan bli med litt vann på. 

Her tenkte jeg å komme med noen praktiske tips rundt dine forberedelser – så blir det noen ekstratips om kost og motorsykkel senere i uka.  

Vi begynner med grunnutstyret. Sørg for å pakke en oppbevaringskasse i plast med de delene du kan tenkes å behøve i depotet i form av ulikt verktøy, samt bensindunk. Et par ekstra briller, samt et par tørre hansker tilgjengelige i depotet, kan også være smart. Men husk at det er langt til depotet under GGN, og vi anbefaler derfor at du har det viktigste med deg på sykkelen. Se listen ved siden av. Sørg for at du får plass i depotet i godt tid, og memorerer veien dit siden. Det er flere enn en fører som bommer på innkjøringen til sin depotgate, og da tikker sekundene raskt.

Når du kjører opp til start, kan det være godt å ha en plankebit med deg som du kan bruke som støtte. Det tar en stund før starten går, og du har mye å vinne på å stå langt fremme i starten – forutsatt at du har ambisjoner om et høyt tempo, skal det kanskje legges til. Nå er startrekkene til en viss grad seedede, og dette gjør det lettere for alle som fikk et godt resultat i fjor.

Et tips er også å ta med en gammel jakke som du hiver av deg rett før start. Du bør ikke bli nedkjølt, og vi anbefaler også at du varmer opp før starten for å ha reaksjonen på topp. Hvis det regner, er plastposer på hendene et godt tips.

Like viktig som ikke å fryse før start er at det ikke blir for varmt under løpet, og at en dermed svetter enda mer. At du vil få slite, er garantert i GGN. Vanligvis pleier det å holde med en undertøysdress under crossbekledningen, muligens en vest hvis det er veldig kaldt. 
Når det gjelder langløp, er det relativt vanlig med gnagsår på hendene, brystvortene og baken. Tips er at allerede dagene før å smøre inn hendene med en fet håndkrem for at de skal bli myke, å sette inn et par tapebiter over brystvortene på racedagen, samt vurdere å kjøre med underbukser med innlegg av semsket skinn, som du finner i sykkelbutikker. 

At du har briller med roll off, er selvsagt. Er det veldig sølete, kan det være smart å forlenge hjelmens skjerm med en plastskive. Samt at du før starten surrer sølvtape mellom støvel og buksebein for å hindre at vann kommer inn den veien om det er ekstremt gjørmete – og det ser det jo ut til å bli …

Et tips allerede nå er også ikke å glemme å rense rundt radiatoren ved depotstopp. Men mer om dette følger senere. 

Når det gjelder selve kjøringen, handler det mye om å finne ditt eget tempo­. Du skal orke å komme i mål, og om kreftene tar slutt altfor tidlig, risikerer du unødige krasjer som vil stjele enda mer tid og energi. Du vil merke at kalksteinen er glatt, og at det lønner seg å støtte seg mot vollene.

Vi ses på startlinjen. Lykke til!