Leks Motor AS: På vei mot 20 millioner i omsetning etter 6 måneder
Det første du må gjøre er å finne størrelsen. Ta et vanlig målebånd og mål omkretsen rundt hodet, rett over øyebrynene rundt den bredeste delen av hodet.
Et annet knep er å ta mål med et snøre og så måle dette med en tommestokk eller lignende.
Finn hjelmprodusentens størrelsesguide for å se hvilke av størrelsene som matcher ditt centimetermål. Havner målet mellom to størrelser, er det generelle rådet å velge den minste.
Ha i bakhodet at hjelmstørrelser og formen på skallet og interiøret varierer mellom ulike produsenter.
Når du har funnet størrelsen, er det på tide å se hvordan hjelmen passer. Ta tak i hjelmen i hakeremmene og rull inn hodet med pannen først. Press ikke hjelmen på ovenfra og nedover.
Prøv så å bikke hjelmen forover ved å løfte den i bakkant; dette skal ikke være mulig. Ta tak i hjelmen på hver side av hodet med begge hender, løft og rugg på den for å kjenne etter at den henger med på bevegelsene uten glipp.
Gå en god stund i butikken med hjelmen på hodet. Dette virker kanskje litt rart, men er ikke uvanlig. Akkurat som det heller ikke er uvanlig å se motorsykkeljournalister sitte og jobbe ved skrivebordet iført all slags motorsykkelutstyr.
Når du så tar av deg hjelmen igjen, skal du se etter røde og/eller ømme punkter på hodet. Hvis slike oppstår etter en kort test som den i butikken, vil de garantert bli problematiske i det lange løp.
Hvis hjelmen ellers har riktig størrelse, kan den ganske enkelt ha feil fasong for hodet ditt. Prøv en annen modell eller produsent til du har funnet best mulig passform. Ikke fall for fristelsen og kjøp en for stor hjelm på grunn av tilbudspris eller fordi du liker fargen eller dekalene.
En for stor hjelm lekker fartsvind, støyer markant, og den er først og fremst ikke sikker. Hjelmen er den aller viktigste delen av utstyret ditt, så den må passe ordentlig.