Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Etter å ha ufrivillig sittet på sidelinja i snart et år, har Kai Børre Andersen endelig fått klarsignal fra legene på Toppidrettssenteret til å sette seg på motorsykkelen igjen. Nå gjør han comeback i Superbike-klassen i det prestisjetunge tyske mesterskapet IDM.
– Jeg har fått min del av beinbrudd og smeller uten å bry meg så mye, men jeg fikk meg en ekstra støkk når det handlet om hodet. Det blir plutselig veldig mye mer seriøst. Hender og bein er det ikke så farlig med, men hodet trenger jeg.
For da Andersen (35) gikk i bakken med et smell på tampen av fjorårsseongen, var det absolutt ingen selvfølge at han noen gang skulle kjøre løp igjen. Legene oppdaget nemlig en hjerneblødning og ga klar beskjed om hvile på ubestemt tid.
– Det var nok en brukbar smell jeg fikk ja. Jeg har hele tiden siden smellen hatt vanskelig for å trene uten å bli svimmel, men nå har jeg fått beskjed av legene at det ikke er farlig lenger. De ser at det det har vært en blødning der, men jeg har fått grønt lys til å kjøre.
Og han gjør det på ingen måte «bare» for å delta. Når han først bruker et par hundre tusen kroner for å kjøre de to siste løpene i IDM, gjør han det for å vinne.
– Ja, det er klart jeg har et håp om å vinne når jeg først gjør dette, men jeg har jo aldri vært så lenge borte fra gamet før. Det viktigste er uansett at jeg har dritlyst til å kjøre igjen og på de månedene jeg har vært borte har jeg virkelig funnet ut hvor viktig racingen er for meg.
Derfor har han brukt all ledig tid og energi på å stable sammen et konkurransedyktig team på sju mann og bygget det han tror er en rask sykkel. I hvert fall har motorsykkelen, en Honda CBR 1000 RR, rundt 200 hestekrefter fordelt på smått utrolige 162 kilo. I første omgang skal han kjøre de to siste løpene i årets utgave av IDM, men han har også et håp om å kanskje kjøre full sesong i 2011. Alt bunner derimot i økonomi og resultater. Første pekepinn på fremtiden får vi 22. august. Da gjør han comeback på den nederlandske banen Assen.
Hva tror du om Bøllas retur til roadracing?