Teknologikrig?

Kawasaki bruker en modifisert versjon av sin serieproduserte Ninja ZX-10RR i WSBK. Ducati bruker en modifisert utgave av Panigale V4 R – en sykkel som kun ble produsert i et antall tilstrekkelig til å få den homologert etter reglementet i WSBK. Reglene gjør at Ducatiens maks turtall er 16.350 – basert på maks turtall i standardversjonen av sykkelen. Kawasaki har, etter sine seire de senere årene, fått sitt maks turtall satt ned til 14.600 omdreininger. Hva det har resultert i så langt? Ducati og Alvaro Bautista har tatt 11 seire av 11 mulige. Jonathan Rea har sagt at slik ting er nå kan han ikke se at det er mulig å slå Ducatien på noen av banene i årets WSBK kalender.

Så kommer det som kan være spennende:
Kawasakis Race Director Ichiro Yoda sa i et intervju med Speedweek: «Det er vanskelig å slå Ducati i år. Motoren deres er hentet fra MotoGP, det samme er resten
av sykkelen. Dette er en Moto GP sykkel med Pirelli dekk. Selv om vi fikk bruke oppdateringsdeler ville vi ha begrensede muligheter – det vil ikke være mulig å komme opp på Ducatis ytelsesnivå.»
Kawasaki har ikke et MotoGP team – de har lagt alle eggene i WSBK kurven og de venter å vinne – for ikke å si dominere. Dette har de vist de siste 4 årene med 4 strake titler. Men – etter alt å dømme ønsker ikke Kawasaki å sitte stille og se på at den teknologisk overlegne Ducatien stikker av med potten. I samme intervju sier nemlig Yoda at Kawasaki er forberedt på å lage sin egen MotoGP-aktige superbike og homologere den før neste års WSBK sesong. Yoda spør imidlertid om Dorna er villig til å la et slikt «våpenkappløp» eskalere eller om de kommer til å endre reglene slik at maskineriet igjen må være basert genuine, serieproduserte motorsykler som er tilgjengelige til en overkommelig pris – en filosofi som alltid har vært grunnlaget for WSBK.
Vi får si som vi har sagt før: Tiden vil vise!