Tekst og foto: Jarl Hole
Straandtreffet, 20 – 22. september, er høstens store begivenhet for oss motorsyklister i Sør-Norge. Programmet er fullspekket med interessante foredrag og presentasjoner og en lang rekke forhandlere står klare med sine respektive merker for å vise hva de duger til. For mange av deltakerne på treffet, og for de som dropper innom på lørdag og søndag, er det nettopp det å få prøve drømmesykkelen som er det store. I det vi svinger oss opp i sadelen og gir oss i kast med kurverike Telemarksveier er det en del ting vi bør ha i hodet for ikke å gjøre oss bort. Motorsykkelen er et balanserende kjøretøy som må behandles med respekt. Å bremse en motorsykkel er en kunst som krever trening spesielt når veiene er utfordrende som her i Norge. En motorsykkels bremselengde øker med kvadratet av hastighetsøkningen, dobler vi hastigheten firedobler vi bremselengden. Nedstående tabell taler sitt tydelige språk:
For høy fart spiller en stor rolle i mange motorsykkelulykker. Ved 80 km/t forflytter vi oss 22,2 meter i sekundet og får en stopplengde på 54,2 meter. Ved 100 km/t blir stopplengden hele 77,8 meter. Verdt å tenke på når vi befinner oss på kurverike veier rundt Straand Hotel hvor det som regel er 80 km/t utenfor tettbebygde strøk. Du får 23.6 meter lengre stopplengde hvis du tar sjansen og øker farten til 100 km/t. Det kan være fatale meter.
Det er verdt å merke seg at vegtrafikken er et krevende system. Flytrafikken kontrolleres av omfattende systemer hvor de forskjellige aktørene holdes strengt adskilt i separate korridorer og under konstant overvåkning. Jernbanetrafikken er også underlagt strenge regler og permanent overvåkning og har sterkt inngripende systemer som skal forhindre feilhandlinger fra aktørenes side. På veiene våre hersker til sammenligning det reneste anarki hvor personbiler, varebiler, lastebiler, busser, motorsykler og i mange tilfeller syklister og fotgjengere blandes sammen i en salig røre. Veiene, blodårene i vegtrafikksystemet, er av svært varierende kvalitet fra store firefelts motorveier med adskilte kjørebaner, belysning og vegskuldre og relativ høy sikkerhet til mindre tofelts veier hvor motgående trafikk møter hverandre i høy hastighet med et minimum av marginer og lav sikkerhet. Til overmål har førerne av de forskjellige kjøretøyene sterkt varierende ferdigheter og sterkt varierende alder og helsetilstand. Det eneste de har felles er at de på et eller annet gitt tidspunkt greide å svare ut en del teoretiske og praktiske minimumskrav. Om man til enhver tid oppfyller disse kravene er det ingen etterprøving av og det er overlatt til tilfeldige leger å avgjøre om en aktør er skikket eller ikke. Vegtrafikken fremstår som et kaotisk system som forsøkes kontrollert med et regelverk formidlet via skilting på og langs veien.
Med andre ord, ta det med ro under prøvekjøringene på Straandtreffet!