Støtter kravet om tettere oppfølging av teknisk tilstand på MC og nye krav til sikkerhetsutstyr

-NMCF (Norsk MC-Forhandlerforening) mener det er mange muligheter til å gjennomføre tiltak som senker risikoen, slik at det blir færre ulykker, sier Olaf Olstad.

Pressemelding NMCF: Statens havarikommisjon har avdekket alvorlige feil og mangler på lettmotorsyklene som ble gjennomgått i sin rapport, og mener det må bli tettere oppfølging av teknisk tilstand på kjøretøyene samt krav til bruk av sikkerhetsutstyr. Kravene får støtte fra MC-bransjen.

Havarikommisjonen har i sin ferske rapport gransket fire ulykker med lett MC, og drøfter ulike tiltak i rapporten.

-Med gjennomføring av flere konkrete målrettede tiltak – som havarikommisjonen lister opp i sin rapport – mener vi risikoen reduseres og at det er mer hensiktsmessig å la 16-åringene fortsatt få kjøre lett MC, i stedet for å skyve problemene over til andre kjøretøy, sier Olaf Olstad I NMCF.

Olstad og NMCF påpeker distriktsungdommens mobilitetsbehov, og mener heving av aldersgrensen fra 16 til 18 år vil føre til at disse bytter ut lett MC med andre transportmidler.

-Det er ingen garanti for at risikoen for ungdommene vil reduseres betydelig. I verste fall dyttes bare utfordringene over fra ett kjøretøy til et annet, sier han.

Kommisjonen skriver at flere konkrete tiltak vil øke sikkerheten generelt for ungdommen på lett MC. Det er disse omfattende og koordinerte innsatsen NMCF vil ha på plass, før man vurderer heving av aldersgrensen.

Dette er konkrete tiltak som kommisjonen løfter frem, som kan bidra til å redusere risikoen for lettmotorsyklistene:

· Teknisk vedlikehold
· Sikkerhetsutstyr
· Førerkompetanse og opplæring
· Infrastruktur

«Vi må gjøre transporten trygg for ungdommen»
-Rapporten synliggjør veldig godt at det er mange sentrale områder å arbeide med for å øke sikkerheten til norske motorsyklister og spesielt de yngste på lett MC. Det virker svært inngripende å heve aldergrensen på lett MC til 18 år før det gjort en innsats innen de konkrete områdene.

-Vi snakker her om ungdommer over hele landet som primært bruker tohjulingen for å løse sine transportbehov. Da er det vår plikt å gjøre dette så trygt som mulig – uansett hvilket transportmiddel de velger. Sammen må myndighetene, organisasjoner og bransjen gjøre transporten trygg for ungdommen.

-Havarikommisjonen har synliggjort konkrete faktorer som ligger bak ulykkene, og NMCF mener det er mange muligheter til å gjennomføre tiltak som senker risikoen, slik at det blir færre ulykker, sier Olstad.

Må skape trygge rammer
-Ingen ønsker at noen tenåringer skal skade seg på MC, på samme måte som vi ikke ønsker at tenåringer skal bli alvorlig skadet på topptur med ski, med kajakk, på klatreturen eller med elektrisk sparkesykkel. Listen over aktuelle aktiviteter for ungdommen med en viss risiko er lang. Det tryggeste er kanskje om alle holdt seg hjemme. De negative konsekvensene av inaktivitet er imidlertid godt dokumentert av helsemyndighetene, og vi tror jo ikke dette er en god retning for samfunnet. Vi bør applaudere alle ungdommene med hobbyer som gjør at de kommer seg ut og møter venner, samtidig som vi naturligvis skal arbeide for at det er så trygge rammer som mulig, rundt de aktuelle aktivitetene, sier Olstad.

Olstad forteller at omsetningen av lett MC utgjør en svært liten del av MC-forhandleres totalomsetning. Bransjen er ikke engstelig for egen omsetning innenfor dette segmentet dersom aldersgrensen blir hevet. Det selges omtrent 1200 nye lettvektere per år og markedet har hatt en betydelig nedgang de siste årene.

-Forhandlerforeningen gjennomfører hvert år flere konkrete tiltak for å øke sikkerheten blant de som kjører MC i Norge. Dette gjelder spesielt når det gjelder teknisk tilstand og sikkerhetsutstyr. Dersom myndighetene ønsker å gjennomføre flere av tiltakene som havarikommisjonen anbefaler, så stiller bransjen seg bak, for å øke sikkerheten til lettmotorsyklistene, sier Olstad.

Olstad er tydelig på at det er myndighetene som må gå i front og vise at de virkelig vil øke sikkerheten for norske motorsyklister. Det gjelder konkrete både aktuelle tiltak og kontrollvirksomhet.

-Politiet og Statens vegvesen må sørge for at målgruppen blir kontrollert. Det vil også være et viktig tiltak.

NMCF mener at altfor mange motorsykler kjører rundt med alvorlige feil og mangler. (Illustrasjonsbilde)

Mangelfulle kjøretøykontroller
MC-forhandlerforeningen har i mange år pekt på svakheten med at det stilles lavere krav til periodisk kontroll av tohjulinger generelt, i motsetning til andre typer kjøretøy.

-Det er stor frustrasjon fra våre medlemmer som ikke har anledning til å tilbakeholde kjøretøy med farlige feil og mangler. Altfor ofte ser vi tohjulinger som ikke får det nødvendige vedlikeholdet av sine eiere. Det er ekstra frustrerende å lese denne rapporten som dokumenterer at feil og mangler kan ha bidratt til flere alvorlige ulykker.

Han peker på at dette ikke bare gjelder lett MC, men også tyngre motorsykler:

-Veimyndighetene har omsider konkludert med det MC-forhandlerne har sett og varslet om i mange år; altfor mange motorsykler kjører rundt med alvorlige feil og mangler og at dette kan ha bidratt til mange ulykker.

I rapporten til Statens havarikommisjon heter det:

«Undersøkelsen peker også på problemer med teknisk tilstand. Tre av motorsyklene, hvorav to var forholdsvis nye, hadde feil eller mangler som påvirket stabilitet og kontroll…»

-Vår erfaring er at tyngre motorsykler er bedre vedlikeholdt enn lett MC, men vi ser også altfor mange grove feil og mangler på tung MC. Tiden da motorsykkel var en nisje for entusiaster med egen garasje og stort verktøyskap er forbi. Motorsykkel er i dag et transportmiddel på lik linje med andre kjøretøy. Holdningen til teknisk tilstand på kjøretøyet er dessverre ikke like bra som tidligere, og det må myndighetene ta konsekvensene av, sier Olstad.

-Periodisk kjøretøykontroll for MC har vært et tema gjennom flere år. Myndighetene sier seg det ikke kan utelukkes at feil med bremser, støtdempere eller dekk kan ha bidratt til mange alvorlige ulykker. Dette må vi gjøre noe med, og tiden er kanskje inne for å drøfte obligatorisk kontroll av tohjulinger, slik det allerede er på biler. Så får man sammen se på hvordan dette skal løses i praksis, sier han.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser