Stempelmodifisering

Stemplene jeg valgte til B-Kingen var 84mm Wisco stempler.
Disse valgte jeg på grunn av leveringstiden og på grunn av at de var på 12-1 i kompresjon. Jeg hadde jo bestemt meg for at jeg ikke skulle ha for mye kompresjon på dette prosjektet da motoren skal være som en standard motor mhht levetid og slikt.

Jeg var litt overrasket når jeg oppdaget at de stemplene som nå kommer som «12-1» i kompresjon nok er nermere 13-1.

Så etter å ha regnet litt på det kom jeg fram til at jeg må dreie/frese bort nesten 3ccm av toppen på stempelet.
For å være 100% sikker på at jeg tar av like mye på alle stemplene må jeg først veie alle med ei nøyaktig vekt og så lette alle slik at de blir like tunge.

Denne gangen var det faktisk den største forskjellem mellom stemplene jeg noengang har målt. Nesten 2g. Veldig uvanlig men lett å rette opp. Etter å ha lettet stemplene monterte jeg de i dreiebenken og dreide ned et 60*1,5mm dyp omvendt «dome» for å senke kompresjonennok.

Hvis orginal B-King har 12-1 i kompresjon har B-Kingen på 1507 ca 12,8-1. Mere enn nok. Nå kan man i verste fall fylle 95 oktan hvis man ikke får tak i 98 oktan og slike ting er viktige å tenke på når det gjelder en gatesykkel.