Stabilt mc-salg i Norge

Riktignok er økningen på så lite som 2 prosent, men det er da i alle fall en økning. Det er kanskje ikke det de største optimistene hadde håpet i forkant av sesongen, men ser man til andre deler av Europa, så finner man fort ut at det kunne vært betydelig værre…

Suksessen 690 Duke
Hittil i år er det solgt 2033 tunge motorsykler og årets salgsvinner i antall så langt er BMW R1200GS med 72 solgte modeller. Videre på listen følger Yamaha FZ-8 med 58 solgte eksemplarer (opp 52,5 prosent) og årets desidert største klatrer, KTM 690 Duke. I fjor ble det solgt sju eksemplarer av modellen, men årets oppdatering har gjort at hele 58 stykker har investert i moropakken. Det gir en økning på hele 728,6 prosent! Snakk om salgssuksess.

Andre modeller som har klartet pent er Vespa GTS 300 (+ 53 %), Suzuki DL 650 (+ 64 %) og Yamaha Super Tenere (+ 80 %)

BMW er størst
I rene markedsandeler er BMW størst med sine 15 prosent, fulgt av Harley Davidson (13,6), Yamaha (12,6), Honda (11,9), Suzuki (11,5) og KTM (7,4). De tre første har gått noe tilbake, mens de tre neste har økt sine andeler.

Det er også hyggelig at lett mc går som det suser. Sammenliknet mot samme periode i 2011 er salget økt med over 20 prosent. Lokmotivene i denne klassen er Yamaha YZF-R125, KTM 125 Duke, Yamaha WR 125, Honda CBR 125 og Honda CBF 125.

Når det gjelder mopedklassen øker denne med 4,3 prosent og her er det Vespa LX 50 som selger alle best, foran Baotian BT 49/50 og Peugeot Kisbee.